kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴

گسترش اعتراضات ضد دولتی در خیابان‌های فرانسه ماکرون برای چالش‌های داخلی لبنان نسخه پیچید!

در حالی که مردم ناراضی فرانسه بار دیگر در اعتراض به «لایحه امنیت جامع»، در پایتخت و سایر شهرهای این کشور تجمع کردند، رئیس‌جمهور این کشور از سفر مجدد خود به لبنان خبر داد و بار دیگر برای حل چالش‌های داخلی این کشور نسخه پیچید!


از زمان تصویب لایحه جنجالی موسوم به «امنیت جامع» در اواخر سال گذشته میلادی در فرانسه، مبنی بر منع انتشار تصاویر و ویدئو از پلیس، تاکنون اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ آخر هفته‌ای در پاریس و سایر شهر‌های فرانسه به طور مرتب، ادامه داشته و این اعتراضات قطع نشده است.
بنا بر ماده ۲۴ این لایحه، یک سال حبس و ۴۵ هزار یورو (۵۳ هزار و ۴۰۰ دلار) جریمه نقدی برای انتشاردهندگان فیلم‌ها و عکس‌های پلیس در نظر گرفته شده است. مجازاتی که منتقدان، آن را تهدیدی برای آزادی مطبوعات می‌دانند. گفتنی است این اعتراضات مشابه با اعتراضاتِ جنبش جلیقه زردهاست که از سال 2018 دو سال پیاپی در این کشور ادامه داشته است.
حالا در شرایطی که مردم ناراضی فرانسه (با احتساب جنبش
جلیقه زردها) حدود سه سال است خیابان‌های فرانسه را ترک نکرده‌اند، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور، برای حل مشکلات مردم لبنان، نسخه جدیدی پیچیده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، نقشه راه فرانسه همچنان مطرح است و از این رو، او تصمیم دارد تا سومین سفر خود را به لبنان انجام دهد. ماکرون که در یک میزگرد رسانه‌ای صحبت می‌کرد، افزود، برای راه‌حل لبنان، راه‌حل دیگری به جز طرح فرانسه وجود ندارد! و او تمام تلاش خود را برای تشکیل دولت در لبنان انجام می‌دهد.
ماکرون به اصطلاح در رأس تلاش‌های بین‌المللی برای نجات لبنان قرار دارد؛ کشوری که روزگاری تحت استعمار فرانسه قرار داشته است. ماکرون تا کنون دو بار از زمان انفجار بزرگ بیروت در ماه اوت 2020 (مرداد)، به بیروت سفر کرده است، اما تا کنون برای تشکیل یک دولت موقت، موفقیتی
نداشته است.