kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴

فارین‌پالیسی: بن‌سلمان برای ترمیم چهره خود میلیاردها دلار در آمریکا هزینه می‌کند

یک نشریه آمریکایی فاش کرد، «محمد بن سلمان» برای ترمیم وجهه خود در میان افکار عمومی و مقامات آمریکایی، میلیاردها دلار در این کشور هزینه می‌کند و در صدد استفاده از 16 شرکت لابی در همین رابطه است.

 

ماموران امنیتی عربستان سال 1397 به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، «جمال خاشقجی» منتقد سعودی را در کنسولگری این کشور در ترکیه سلاخی کردند. رسانه‌های معتبر دنیا اعلام کرده‌اند که عامل اصلی این قتل، شخص بن سلمان بوده است. این اتفاق، شرایط را برای کشورهای حامی بن سلمان، از جمله آمریکا، سخت کرد و دولت واشنگتن برای محکومیت بن سلمان، تحت فشار افکار عمومی قرار داشت. بن سلمان برای مقابله با این شرایط، تلاش کرد به دلارهای نفتی خود متوسل شود و از این طریق، وجهه خود را بازیابد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه فارین پالیسی در این رابطه نوشت که بعد از قتل خاشقجی، چندین لابی‌گر قدرتمند عربستان در واشنگتن روابط خود با ریاض را متوقف کردند. قتل خاشقجی آنچنان وحشتناک و گستاخانه بود که نفوذی‌های سعودی در واشنگتن، که به طور معمول نمایندگان رژیم ریاض بودند، دیگر نمی‌خواستند به علت داشتن روابط و همکاری با عربستان، مورد شماتت قرار بگیرند.
به نوشته فارین پالیسی، با این حال، ریاض تا کنون موفق شد تا حدود زیادی مکانیزم نفوذ خود را در واشنگتن و سایر مناطق آمریکا احیا کند. عربستان حداقل ۱۶ شرکت لابی‌گری را به کار گرفته تا به تقویت روابط تجاری آمریکا و عربستان کمک کنند و تصویر سابق ریاض در مواردی مانند نقش این کشور در جنگ ویرانگر یمن و رفتار با زنان، را از بین ببرند.
روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز با توجه به تلاش سعودی‌ها برای تقویت نفوذی‌های خود در آمریکا نوشت: «تلاش ریاض در دوران دولت جدید بایدن، بسیار مهم است، زیرا دولت بایدن در نخستین تصمیم در مورد ریاض، فروش تسلیحات نظامی به این کشور را در روز چهارشنبه متوقف کرد.» براساس این گزارش، لابی گران عربستان در آمریکا تنها در یک مورد، تقریباً دو میلیون دلار کمک مالی در اختیار نامزدهای فدرال، از جمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و بایدن قرار‌داده‌اند.
بر این اساس، طی ماه‌های پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، عربستان بر شرکت‌هایی در آمریکا متمرکز شده که با حزب دموکرات ارتباط خوبی دارند و امیدوار است از طریق این شرکت‌ها، بتواند بر سیاست‌های دولت بایدن نفوذ پیدا کند. بایدن برخلاف ترامپ، وعده داده است که در برابر عربستان، سیاست‌های سخت تری را اعمال کند.
از سوی دیگر، «محمود رفعت» تحلیلگر معروف مصری، در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت:« عربستان و امارات از سال‌های 2017 تا 2020 نزدیک به 18 میلیارد دلار خرج شرکت‌های روابط عمومی (لابی‌ها) در آمریکا کرده‌اند و از زمان پیروزی بایدن در انتخابات‏، ریاض و ابوظبی با 26 شرکت لابی در آمریکا قرارداد بسته‌اند. البته، باید این نکته را در نظر داشت که پول‌هایی که ابوظبی و ریاض پرداخت می‌کنند، به لابی‌های صهیونیستی (و نه لابی‌های مستقل) تعلق می‌گیرد.»