kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

قوامی: ما اصلا کارگزاران را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم(خبر ویژه)

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم می‌گوید کارگزاران را اصلا اصلاح‌طلب نمی‌دانیم.



ناصر قوامی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، در گفت‌وگو با نامه نیوز و درباره تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «اگر سیدحسن خمینی وارد انتخابات شود، احتمال اینکه اجماع اصلاح‌طلبان روی او قرار بگیرد بسیار است. در واقع او تنها کسی است که می‌تواند نظر همه اصلاح‌طلبان را جلب کند. زیرا هم نوه حضرت امام است و هم از نظر موقعیت شخصی این توانایی را دارد که مورد استقبال قرار بگیرد.»
وی در عین حال کاندیداتوری او را جدی نگرفته و گفت: «اما بعید می‌دانم که در این اوضاع و احوال کشور حاضر شود، کاندیدا شود. ضمن اینکه احتمال رد صلاحیت هم دارد. به هر حال هیچ‌چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و همان‌طور که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی هم قابل پیش‌بینی نبود، اما صورت گرفت، احتمال رد صلاحیت سیدحسن خمینی نیز وجود دارد.»
قوامی درباره زمزمه‌هایی که پیرامون کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به گوش می‌رسد، نیز گفت: «جهانگیری بنای ورود به انتخابات دارد. به نظر من اگر جهانگیری بیاید، می‌تواند مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، زیرا به لحاظ تفکر، اصلاح‌طلب است و می‌تواند مورد اجتماع باشد. فکر می‌کنم نظر آقای خاتمی هم نسبت به کاندیداتوری جهانگیری مثبت است.»
قوامی در پاسخ به اینکه آیا حضور وی در دولت روحانی از احتمال موفقیت او نخواهد کاست؟ گفت: «توجه داشته باشید که دولت اول روحانی به لحاظ اینکه برجام ایجاد شد و تحریم‌ها برداشته شد، دوران بسیاری خوبی بود. بعد که ترامپ آمد مشکلات اقتصادی و سیاسی ایجاد شد. این مشکلات اقتصادی و تورمی موجود بیشتر ناشی از تحریم و خیانت‌های ترامپ به ملت ما است اگر نه برجام باقی می‌ماند و دولت دوم روحانی هم دوران خوبی می‌شد.»
این نماینده پیشین مجلس در ادامه احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی را کاملا منتفی دانست و گفت: «هیچ اصلاح‌طلب سرشناسی که نگاه عقلانی داشته باشد از علی لاریجانی حمایت نمی‌کند. او رای نمی‌آورد. قبلا هم یک بار وارد انتخابات شده و شکست سختی خورده است. ضمن اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از وی هیچ منطق و دلیل و پایه‌ای ندارد. به نظر من عقلای اصلاح‌طلبان چنین نخواهند کرد.»
این فعال نزدیک به مجمع روحانیون در واکنش به اینکه کارگزاران تمایلاتی به حمایت از لاریجانی و ائتلاف با وی دارد، گفت: «کارگزاران که جزء اصلاح‌طلبان نیستند. آن‌ها در دولت آقای خاتمی مقابل اصلاح‌طلبان بودند. این‌ها از جایی با اصلاح‌طلبان همراه شدند، اما ما اصلا این‌ها را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم. الان هم ممکن است راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و اهمیتی هم ندارد.»
اظهارات قوامی در حالی است که پیش‌ از این برخی افراد نزدیک حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق)، حزب اعتدال و توسعه را هم حزب غیراصلاح طلب توصیف کرده‌اند.
جالب این که در مقابل چنین اظهاراتی، کارگزارانی‌ها مدعی‌اند که آنها در دولت هاشمی، اصلاح‌طلبی را پایه‌گذاری کرده و جریان چپ را به اصلاح طلبی رسانده‌اند.