kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

خبرهای ضد و نقیض از موشکباران پایگاه ویکتوریای آمریکا در بغداد

پایگاه خبری «صابرین نیوز» عراق، از شلیک ده‌ها راکت به پایگاه نظامی ویکتوریای آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد و به دنبال آن حمله به یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در استان بصره خبر داده ‌اما آمریکایی‌ها می‌گویند، صداهای انفجار، متعلق به یک رزمایش بوده است.


 سرویس خارجی-

فضای غبارآلودِ عراق توان تحلیل صحیح وقایع و پیش‌بینی درست تحولات آتی این کشور را بسیار دشوار کرده است. البته شاید به راحتی بتوان گفت «ام‌الفساد» و «عامل اصلی» این غبارآلودیِ مستمر و ناآرامی‌های مدام حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است که عراق را از چاله صدام، به چاهِ ویلِ هزارپارگی و ناامنی‌ انداخته است. مرکز رسانه‌ای «صابرین نیوز» از اصابت ده‌ها راکت به پایگاه نظامی ویکتوریا در اطراف فرودگاه بغداد خبر داده است. بر اساس این گزارش، به دنبال حمله مذکور، آژیرهای خطر در داخل پایگاه آمریکایی به صدا درآمد. این خبر اما از سوی دولت عراق و آمریکایی‌ها تکذیب شد.
«صابرین نیوز» اما در گزارشی دیگر نوشته، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به دروغ مدعی شده که صدای شلیک راکت‌ها و بوی باروت ناشی از رزمایش‌هایی است که در پایگاه ویکتوریا در حال انجام است. در گزارش این پایگاه خبری عراقی می‌خوانیم: «اگر ویدئوی صابرین نیوز منتشر نشده بود، حتی صدای شلیک راکت را هم تکذیب می‌کردند...یک کاروان لجستیک ارتش تروریستی آمریکا نیز شامگاه پنجشنبه در بصره مورد هدف قرار گرفت».
با توجه به نکاتی که در فراز اول این گزارش آمده باید گفت که تحلیل صحیح این حملات (مشکوک، اگر وقوعش توسط دولت و نیروهای رسمی مقاومت تأیید شود) و پیگیری انگیزه‌های پشت آن کار دشوار و چه بسا ناممکنی است، اما گفتنی است که این حملات در حالی رخ ‌می‌د‌هند که چندی پیش دو حمله متوالی تروریستی در بغداد چندین غیرنظامی را به خاک و خون کشید. حملاتی که بعداً به دستگیری 60 تن انجامید که مظنون به دست داشتن در این حملات بودند، اما همان موقع برخی اخبار و تحلیل‌ها حاکی از آن بود که آمریکا و کشورهای منطقه‌ای حامی آمریکا در این حملات نقش داشتند و انگیزه‌شان موجه کردن حضور آمریکا در عراق بوده است. ضمن اینکه، راهبرد اخراج نظامیان آمریکایی که مصوبه پارلمان عراق است، مدتی است، حملات راکتی گسترده‌ای به مواضع آمریکا درعراق صورت می‌گیرد که انتشار تصاویر آنها، تکذیب حملات را برای آمریکایی‌ها سخت و بعضا ناممکن کرده است.
تلاش آمریکا برای نفوذ در دستگاه نظامی عراق
خبر دیگر از عراق که ادعای پیش گفته در این گزارش را تأیید می‎‌کند آن است که «حامد عباس» نماینده ائتلاف پارلمانی الفتح عراق گفته، آمریکا هر شخصیت ملی‌گرا و غیر وابسته به خود در این کشور را از نهادهای مهم عراق دور می‌کند. به گزارش فارس، «عباس» افزوده طرف آمریکایی در تلاش است که بتواند در داخل سیستم نظامی عراق، نفوذ پیدا کند...آمریکا از رهگذر حضور خود در عراق در تلاش است فرماندهان نظامی را مطیع دیکته‌های خود کند...آمریکا در برابر هر فردی که به سفارت واشنگتن در بغداد احساس تعلقی نداشته باشد، می‌ایستد و تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا سیاست‌های خود را به فرماندهان نظامی عراق تحمیل کند».
اخراج آمریکایی‌ها با زور
ارتش تروریستی آمریکا سال‌ها با سوءاستفاده از پای بی‌تمکین مقاومت نظامی در عراق جای پای خود را در این کشور سفت کرده تا منافع آمریکا در منطقه را تأمین کند؛ اما حالا که جریان مقاومت عراق در پی سال‌ها کوشش سردارِ شهید «قاسم سلیمانی» و یاران عراقی‌‎اش چون «ابومهدی المهندس» نضج گرفته و قوام پیدا کرده است معادلات به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز پنجشنبه گفت که اگر روند کار سیاسی برای اخراج نظامیان خارجی از عراق جواب ندهد، عراقی‌ها به مقاومت متوسل می‌شوند. این عضو پارلمان عراق در واکنش به اخبار حاکی از تصمیم «لوید آستین» وزیر دفاع جدید آمریکا برای تجدید نظر در تصمیم خروج نظامیان آمریکا از عراق گفت: «تصمیم اخراج نظامیان خارجی از عراق به عراقی‌ها مربوط می‌شود.»
البلداوی که از اعضای ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان سازمان الحشد‌الشعبی است، گفت: «تصمیم اخراج نظامیان خارجی از عراق قطعی شده و هیچ انصرافی از آن مطرح نیست و نظامیان خارجی هم هیچ راهی جز عقب‌نشینی از عراق ندارند و ما با دولت برای اجرای این مصوبه همکاری می‌کنیم».
همه این وقایع در حالی است که «عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از عدم اجرای حکم اعدام زندانیان داعشی انتقاد و تصریح کرده، «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، به علت فشارهای بین‌المللی که به بهانه حقوق بشر، مسئول جلوگیری از اجرای حکم اعدام شمار زیادی از تروریست‌هاست.
پرسش از غربی‎هایی که از اعدام داعشی‌ها انتقاد دارند، این است که بر فرض بپذیریم حرف شما را، آیا می‌توان این همه نیروهای خطرناک و وحشی را در خاک ناامن عراق در زندان‌هایی نگاه داشت؟ آیا عراق زیرساخت‌های لازم برای زندانی کردن و زندانی نگاه داشتن این همه موجود خطرناک را جدا از زندانیان دیگر دارد؟ آیا می‌توان این موجودات خطرناک را آزاد کرد؟ آیا غربی‌ها خود می‌پذیرند که این تعداد از جنایتکاران خطرناک را به خاک خود ببرند و آن‌جا نگاه دارند؟ آیا این حمایت‎‌ها حقوق بشری است یا تثبیت‌کننده این ادعاست که داعش محصول خود غرب است؟