kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

پلیس بد برجام دوباره نقاب واسطه به چهره زد(خبر ویژه)

مطابق گزارش روزنامه فیگارو، فرانسه و آمریکا بازی فریبکارانه جدیدی را استارت زده‌اند.


به نوشته فیگارو، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی «بده و بستان» به ایران پیشنهاد کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: «اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید، به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید.»
روزنامه فیگارو از ایران به عنوان عامل اصلی و بالقوه بی‌ثباتی در منطقه یاد کرده و افزود مذاکره با جمهوری اسلامی کار آسانی نیست.
«رونو ژیرار» با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر جو بایدن و امانوئل ماکرون، افزود: رؤسای جمهوری دو کشور در این گفت‌وگو توافق کردند که در هدایت پرونده ایران باید از دو خطر که به تشدید ناامنی منطقه منجر می‌شود پرهیز کرد. اولین خطر، دستیابی ایران به سلاح اتمی است و دومین خطر، حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران است.(!)
فیگارو در پایان نوشت: بر این اساس رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی «بده و بستان» با جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: «اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید.»
«اسکای نیوز عربی» هم به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، گفت جو بایدن قصد دارد از طریق کشورهای اروپایی وارد گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی این کشور شود. همین منبع افزود واشنگتن قصد دارد رویکرد جدید خود را در قبال ایران در تماس با متحدان آمریکا در خاورمیانه یعنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل به اجرا بگذارد.
یادآور می‌شود دولت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام، نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و سخت‌گیری‌هایی به مراتب خباثت‌آلودتر از دولت اوباما داشت و با این حال، امتیازات اقتصادی نابجایی را از دولت روحانی گرفت.
فرانسه در عین حال پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، همزمان نقش سگ زنجیری آمریکا و دلال ترامپ را بازی کرد و امانوئل ماکرون به مدت چند ماه،‌ در حال فرصت‌کشی برای جلوگیری از مقابله به مثل ایران در برابر عهدشکنی آمریکا بود. فرانسوی‌ها حتی وعده‌های گشایش 10-15 میلیارد دلاری هم دادند که دروغ از آب درآمد. در حقیقت ماکرون مأموریت داشت با پیشنهادهای فریبنده، دولت روحانی را مجدداً پای میز مذاکره بکشاند.
دفتر ریاست جمهوری فرانسه اخیراً در موضعی وقیحانه مدعی شد شرط آمریکا برای بازگشت به برجام، پایبندی ایران به تعهداتش می‌باشد و ایران اگر خواهان بازگشت آمریکا به توافق است، ابتدا باید به توافق احترام بگزارد(!)
ادعای کمک به رونق اقتصادی ایران در حالی است که فرانسه و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی، در وضعیت اقتصادی بسیار وخیمی به سر می‌برند.