kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
رهبر حزب مخالف سعودی خبر داد

کودتای قریب‌الوقوع نظامی علیه بن سلمان

یک مخالف دولت سعودی با استناد به شواهد موجود، از وقوع یک کودتای قریب‌الوقوع علیه ولیعهد این کشور خبر داد.


 

«محمد بن سلمان» در هراسی دوگانه به سر می‌برد؛ از یک طرف، پیشرفت‌های پهپادی و موشکی انصارالله یمن باعث شده تا سعودی‌ها در هیچ نقطه‌ای از سرزمین عربستان، در امان نباشند و انصارالله هر جایی را که بخواهد، هدف حمله قرار می‌دهد. از سوی دیگر، کابوس کودتای احتمالی مخالفان داخلی، او را در هراس قرار‌داده است.
«محمد بن نایف» ولیعهد برکنار شده و «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی و وارث حقیقی تاج و تخت در عربستان، اکنون در زندان به سر می‌برند. با این حال، رسانه‌ها همواره از احتمال کودتای این دو نفر علیه بن سلمان خبر می‌دهند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان‌، یک مخالف سعودی از نشانه‌های بروز کودتای قریب‌الوقوع علیه ولیعهد عربستان خبر داد. «محمد المسعری»، دبیرکل حزب «التجدید الاسلامی»، به نقل از منابع مطلع مرتبط با وی، موقعیت محمد بن سلمان را متزلزل توصیف کرد و گفت، در نقطه مقابل او، احمد بن عبدالعزیز قرار دارد، کسی که موضع او روز به روز تقویت می‌شود. به گفته المسعری، عبدالعزیز توانسته است همراهی هزاران شخصیت از قبایل مختلف را به خود جلب کند. خبر‌ها حتی از حمایت‌های ارتش از عبدالعزیز حکایت می‌کند.
رئیس‌حزب التجدید الاسلامی یادآور شد، تفرقه در میان بخش‌های مختلف آل‌سعود رخنه کرده است و حتی سرویس‌های امنیتی عربستان دچار تفرقه شدید هستند.
به گفته این معارض سعودی، موقعیت
محمد بن سلمان متزلزل است، زیرا ارتش سعودی و فرمانده‌های نظامی حاظر در یمن، دچار اختلاف شده و برخی از آنها حتی با احمد بن عبدالعزیز بیعت کرده‌اند. پیش از این، شخصیت‌های مختلف قبیله‌ای از بن سلمان و رفتار متکبرانه او منزجر شده بودند. آنها با احمد بن عبدالعزیز بیعت کرده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد که این شخص شروع به برهم زدن تعادل قدرت در ریاض کرده است. المسعری گفت، محمد بن سلمان در اوج سرخوشی به قدرت رسید، زیرا او با تجاوز به یمن آغاز به کار کرد، سپس به سوی تحریم قطر رفت. این مخالف سعودی یادآور شد، قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در ترکیه، صدمات دیپلماتیک جبران ناپذیری را متوجه بن سلمان کرده است.
از آن زمان بود که ستاره ولیعهد جوان رو به افول گذاشته است. او ناکامی بن سلمان در تحقق رویای شهر «نئوم» را نیز به ناکامی‌های وی افزود.
این مخالف سعودی تاکید کرد، بن سلمان در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارد و به نظر می‌رسد که دوره او در حال به سر آمدن است و عبدالعزیز جای او را می‌گیرد.