kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
ابراز نگرانی وزیر بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان‌های شمالی، جنوبی و کلانشهرها

آمار رعایت پروتکل‌‌ها در استان تهران از 81 درصد به 39 درصد کاهش یافته است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح جدیدترین اخبار مربوط به روند شیوع بیماری و واردات و ساخت واکسن کرونا از شناسایی هفتمین مورد کرونای جهش یافته اروپایی در ایران خبر داد.

به گزارش وبدا، سعید نمکی، دیروز در گفت‌و‌گوی زنده با رسانه‌ها و مردم درخصوص آخرین وضعیت کووید 19 در دنیا و کشورمان، گفت: در ایران متاسفانه استان‌های شمالی ما به خصوص مازندران استان ملتهبی است و بیش از هزار و 100 بستری در استان مازندران داریم که گرچه با همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به حداقل ممکن رسیده است، اما باز هم زیاد است. ما موارد فوتی مان در استان‌های شمالی باز هم رقم‌های غیرقابل قبولی است و در استان گلستان و گیلان باز هم نگران خیز بیماری هستیم، گرچه همکاران ما در آن استان‌ها با تلاش بی‌وقفه، همیاری منسجمی با سایر دستگاه‌ها دارند.
نمکی ادامه داد: با توجه به افزایش سفرها به جزایر جنوبی، در استان‌های جنوبی هم شاهد مختصر افزایشی در آمار در استان‌هایی مانند هرمزگان هستیم که امیدوارم این سفرهای بی‌رویه هم کام مسافرین و هم میزبانان آنها را در این استان‌ها تلخ نکند.
تلاش برای واردات واکسن از 4 منبع
وی درخصوص اقدامات انجام شده به منظور واردات واکسن کرونا، افزود: ما در ثبت واکسن کرونا چهار منبع مهم جهان را پیگیری می‌کنیم که یک منبع اروپایی است، یک منبع معتبر در کشور چین و یک سازنده در کشور روسیه و همچنین دو شرکت تولید‌کننده در کشور هندوستان هستند که خوشبختانه پرونده‌ها رسیدگی شده و کار دارد به اتمام می‌رسد. این اقدامات علاوه‌بر آنچه که در سبد کوواکس سازمان جهانی بهداشت داریم، است و امیدواریم که به زودی بتوانیم اولین محموله‌ها برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر را وارد کشور کنیم.
وزیربهداشت درخصوص ساخت واکسن داخلی گفت: در زمینه ساخت داخلی هم واکسنی که در انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی کشور کوبا پیگیری می‌کردیم، خوشبختانه به نهایت رسیده است. یک مجموعه‌ای را در کشور با همکاری غیر از کشور کوبا در مجموعه‌ای از بخش خصوصی برای ساخت یک واکسن مشترک با یکی از کمپانی‌های آسیایی دیگر داریم که ان ‌شاءالله پیشرفت آن را هم به استحضار مردم عزیز می‌‌رسانیم.
نمکی خاطرنشان کرد: کار کارآزمایی بالینی در زمینه واکسن مجموعه برکت به خوبی پیش می‌‌رود و انستیتو رازی هم اجازه تست بالینی واکسن خود را گرفته و به زودی این اقدام هم شروع خواهد شد. مجموعه دیگری هم در کشور داریم که امیدواریم تا هفته آینده بتواند برای کارآزمای بالینی اجازه را بگیرد.
شناسایی هفتمین مورد کرونای انگلیسی در کشور
وی درخصوص ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان نیز اظهارداشت: هفتمین مورد از ابتلا به ویروس جهش یافته اروپایی در کشور شناسایی شد. در واقع دو روز گذشته مورد هفتم در یکی از مسافرینی که از هلند به ایران آمده بود و در یکی از استان‌‌های جنوبی مستقر بود، شناسایی شد. خوشبختانه تاکنون ردپایی از ویروس در نزدیکان این بیماران پیدا نکردیم و در جای دیگری هم از این واریانت اروپایی نداریم.
ویروس جهش یافته،
خطرناک‌تر از آنچه انگلیسی‌ها می‌گفتند
وزیر بهداشت افزود: علی‌رغم اینکه انگلیسی‌ها می‌گفتند این ویروس فقط ۷۰ درصد قدرت سرایت بیشتری دارد که ما همواره می‌‌گفتیم این ادعا درست و عالمانه نیست، امروز اثبات شده است ویروس به مراتب مهاجم‌‌تر از آنچه که می‌گفتند است و به شدت بیماری‌زایی و مرگ و میر آن بیشتر است. این به ما نشان می‌دهد که مردم باید هوشیار باشند. ما نمی‌‌دانیم از کدام روزنه علیرغم تمام تلاش‌ها برای مهار بیماری، ویروس وارد خواهد شد. اگر دقت نکنیم و رعایت نکنیم و مسافرت‌‌ها محدود نشود، ما حتما از این ویروس زیان سرشاری خواهیم دید.
آمار رعایت پروتکل‌‌ها در تهران نصف شد
نمکی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌‌های ما درخصوص مجموعه کلانشهرها به خصوص تهران است. بر اساس گزارش همکاران من و جلسه با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، می‌‌دانیم آمار رعایت پروتکل‌‌ها در استان تهران به کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی از ۸۱ درصد به حدود ۳۹ درصد رسیده‌ایم و این زنگ خطر بزرگی است که ما در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد و من قبل از هر پیک این موضوع را به مردم عرض کرده‌ام که نسبت مستقیمی میان عدم رعایت پروتکل‌‌ها و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر وجود دارد و این زنگ خطری برای آینده است،اگر خدایی نکرده به شکلی گرفتار ویروس مهاجم‌تر و وحشی‌تر شویم، این آوار بر سر ما سنگینی بیشتری خواهد کرد.
مشکل حمل‌ونقل عمومی هنوز حل نشده است
وی بیان کرد: در کلانشهر تهران اتوبوس داخل شهری، مترو، بازارها و مراکز خرید مراکز پرخطری هستند که قسمتی در دست مردم است و قسمتی از عهده آنان خارج است. در رابطه با افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) مسئولان باید این گرفتاری را حل می‌ کردند و متاسفانه تاکنون حل نشده است.
وزیر بهداشت گفت: از مردم تقاضا می‌کنم که در رابطه با سفرها، دورهمی، رفتن به مراکز خرید، برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها و ایاب و ذهاب، دقت کافی کنند که اگر رعایت نکنند، قطعاً ما گرفتاری‌‌های بزرگی در رابطه با مدیریت بیماری خواهیم داشت.
نمکی ادامه داد: امیدوارم همکارانم در کشور همکاری بیشتری داشته باشند و کانون‌‌های جدید آلودگی را شناسایی کنند. از مردم عزیز هم تقاضای همکاری بیشتری با حوزه سلامت دارم تا دچار موج خطرناک جدیدی نشویم.