kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵

اسکای نیوز: بایدن‌ به‌زودی طرحی را با وساطت اروپا برای مذاکره مستقیم با ایران کلید می‌زند

شبکه اسکای‌نیوز به نقل از «منابعی در دولت آمریکا» اعلام کرد که دولت جدید آمریکا به‌زودی طرحی را برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران به اجرا می‌گذارد.


شبکه اسکای نیوز به نقل از برخی منابع در دولت آمریکا اعلام کرد که دولت جو بایدن از طریق برخی واسطه‌های اروپایی، به‌زودی ابتکار عملی را برای انجام گفت‌وگوهای مستقیم با تهران به جریان می‌اندازد. اسکای نیوز به نقل از این منابع که «خواسته‌اند نامشان فاش نشود»، نوشت: یک رویکرد جدید برای نزدیکی روابط وجود دارد که به‌دنبال تضمین توان بازدارندگی آمریکا در منطقه و حل تنش با ایران است. این منابع می‌افزایند: این اقدامات با تماس‌های ایالات متحده با همپیمانانش در منطقه، به‌ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج ‌فارس و رژیم اسرائیل همراه خواهد بود و دیدار ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا از منطقه در همین چارچوب است. مک‌کنزی اخیرا راهی غرب آسیا شده و سرزمین‌های‌ اشغالی به‌عنوان اولین مقصد سفر او اعلام شده است. او پیش از رسیدن به سرزمین‌های‌ اشغالی و در داخل هواپیما مدعی شد که روابط بین آمریکا و ایران در زمان «جو بایدن» به‌عنوان رئیس‌جمهور «در یک مرحله فرصت» قرار گرفته است.
شرط ایران لغو تحریم‌ها است
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در روزهای گذشته در نشست خبری با بیان اینکه شاهد هیچ اتفاق جدیدی درباره برجام نبودیم، ادامه داد: موضع ما همان است که قبلاً گفتیم و باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم. تا موقعی که این اتفاق نیفتد و پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد. خطیب‌زاده افزود: اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد و تحریم‌ها را تماما بردارد و شرایط به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر هستند و ایران متناظر با آن اقدام خواهد کرد؛ ما منتظر اقدام خواهیم بود، صحبت زیاد شنیدیم الان وقت عمل است اگر دولت جدید آمریکا مایل است نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می‌گیرد و به اجرای تعهداتش برگردد. وی در ادامه گفت: این آخرین شانس اروپایی‌هاست که به تعهداتشان برگردند و برجام را حفظ کنند. ما به کلمه کلمه قانون مجلس عمل خواهیم ‌کرد. سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشت آمریکا به برجام افزود: ‌اینکه دولتی روزی به دلیلی دلش نمی‌خواهد و با واژه دل نخواستن از توافقی که ذیل قطعنامه شورای امنیت است بیرون برود و فردا بگوید می‌خواهم برمی‌گردم. این شدنی نیست.
در حقیقت، آمریکا باید ابتدا همه تحریم‌ها را بردارد و بعد بازگشت آمریکا به برجام معنادار خواهد بود.