kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
علی اکبر صالحی:

با فناوری کوانتومی توانستیم سلول‌های سرطانی را شناسایی کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه وارد عرصه فناوری کوانتومی شدیم، گفت: با فناوری کوانتومی توانستیم سلول‌های سرطانی را شناسایی کنیم و در یک افق چهار ساله می‌توانیم آن را در ماهواره پیاده کنیم.




علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از سومین آزمایش انتقال اطلاعات به روش کوانتومی بین برج میلاد و سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بحث فعالیت کوانتومی را از سال ۱۳۹۵ آغاز کردیم و اولین آزمایش در‌هم‌تنیدگی ذرات فوتون که ذرات نور است را در سال ۱۳۹۷ در فاصله آزمایشگاهی انجام دادیم، اظهار داشت: در خرداد ۱۳۹۹ در فاصله ۳۰۰ متری و الان در بهمن ۱۳۹۹ در فاصله ۱۶۵۰ متری با اختلاف ارتفاع ۳۰۰ متر این کار را انجام دادیم.
صالحی در تشریح این فعالیت عنوان کرد: کلید ورود به فناوری کوانتومی بحث درهم‌تنیدگی ذرات نور است که نام آن را فوتون گذاشته‌اند. ما توانستیم با یک هزارم هزینه‌های دیگران به دستاوردهای بزرگ برسیم.
وی با بیان اینکه در خصوص تصویربرداری قدم‌های بلندی برداشتیم، اظهار داشت: تجهیزات آن در حال خریداری است و ان‌شاءالله تصویربرداری را نیز انجام می‌دهیم. تصویربرداری کوانتومی بهترین و شفاف‌ترین تصویربرداری خواهد بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کاربرد این فناوری در مخابرات، وزارت دفاع، سپاه، ارتش و نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و ... هر جایی که نیاز داشته باشد اطلاعات رمزگذاری شده ارسال کند نیازمند این فناوری است. در حال انعقاد قراردادهایی با این مجموعه‌ها هستیم که بتوانیم در آینده انتقال فناوری و تجربه کنیم.
صالحی افزود: در یک افق چهار ساله می‌توانیم این فناوری را در ماهواره پیاده کنیم. سرعت فوق‌العاده‌ای سازمان انرژی اتمی داشته است و همکاران و دوستان ما شب و روز کار می‌کردند که این فاصله را بین ما و غرب کم کنند.
به گزارش فارس، وی گفت: ما توانستیم با فناوری کوانتومی سلول‌های سرطانی را شناسایی کنیم و ما این کار را با کمک پزشکان دانشگاه تهران و بیمارستان امام خمینی(ره) و سازمان انرژی اتمی انجام داده‌ایم. امیدواریم تصویربرداری شفاف را در یک سال آینده کاربردی کنیم. به جای استفاده از گاما و ایکس ری از این طریق استفاده می‌شود که آسیبی به فرد وارد نمی‌کند و تصویر شفاف نیز هست.