kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
فعالیت 14 شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا در ایران

آزمایش انسانی واکسن کرونای مؤسسه رازی به زودی آغاز می‌شود

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون ۱۴ شرکت داخلی متقاضی تولید واکسن کرونا هستند.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید حیدر محمدی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی محصولات زیست‌فناوری پزشکی و صنایع وابسته، اظهارداشت: هم اکنون ۲۰ شرکت فعال در حوزه زیست فناوری داریم و این صنعت در کشور نوظهور است.
محمدی افزود: شیوع کرونا در کشور به رغم تمام آسیب‌ها برای حوزه زیست فناوری فرصت مناسبی بود و یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به زودی وارد مرحله یک کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خواهد شد. وی ادامه داد: فعالیت زیادی در حوزه زیست فناوری برای تولید واکسن صورت گرفته است و ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا هستند، سه شرکت تولید واکسن در مرحله آزمایشگاهی را آغاز کرده‌اند و دو شرکت وارد مرحله بالینی شده‌اند. همچنین واکسن آنفلوآنزای داخلی سال آینده وارد بازار خواهد شد.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امسال ارزی برای دارو دریافت نکردیم، گفت: یکی از ضعف‌های ما تأمین ارز است و سهمیه ارزی ما امسال 2.5 میلیارد دلار بود که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن تأمین شد. ۴۸۳ میلیون دلار ارز دارو‌های کرونا و ۲۶۶ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی کرونا بود.    
صدور مجوز آزمایش انسانی واکسن کرونا در موسسه رازی
همچنین رئیس‌موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی گفت: موسسه رازی برای آغاز آزمایش انسانی مرحله ۱ و ۲ واکسن کرونا آماده می‌شود.
علی اسحاقی، افزود: صدور گواهی آغاز کارآزمایی بالینی فاز‌های یک و دو نخستین واکسن نوترکیب ایرانی کرونا به زودی آغاز
می‌شود. رئیس‌موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی اضافه کرد: کارآزمایی بالینی این واکسن به زودی آغاز شده و امید است به پشتوانه صدسال دانش و تجربه ملی و بین‌المللی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در واکسن ‌سازی، تولید این واکسن به عنوان واکسنی ایمن و کارا به زودی در کشور آغاز شود و مورد استفاده هموطنان قرار گیرد.