kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
ظریف در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان:

ایران از ابتکار همکاری‌های 6 جانبه منطقه‌ای استقبال می‌کند

ظریف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفر به جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر و در اولین مقصد این سفر یکشنبه شب وارد باکو شد، در جمع خبرنگاران گفت: در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم کرد.
ظریف در تشریح موضوع و علت این سفرها عنوان کرد: موضوع اصلی بحث همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات دوجانبه با این کشورها که ایران با این کشورها دارای رابطه بسیار خوب و نزدیکی است.
وزیر خارجه کشورمان پیش از ظهر دوشنبه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.
ظریف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح،  ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با‌اشاره به سفر موفقیت آمیز وزیر امور خارجه و همچنین معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به کشورمان،  همکاری‌های فیمابین به ویژه در حوزه‌های اقتصادی را آماده جهش
ارزیابی کرد.
ظریف با ابراز خرسندی از نتایج برگزاری چهاردهمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت فعال در بازسازی مناطق آزاد شده خصوصا در زمینه‌های ساخت و ساز، صدور خدمات فنی - مهندسی، برق و انرژی، کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، مین‌روبی، بازسازی مساجد و بناهای تاریخی را اعلام کرد.
توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها
الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات اخیر در منطقه، از سطح همکاری‌های فیمابین ابراز خرسندی و فضای موجود برای توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها خصوصا حوزه همکاری‌های اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد.
وی با برشمردن پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور، از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال کرد و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ابتکار ۶ جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه ارزیابی کرد.
الهام علی‌اف همچنین از برگزاری نشست‌های ٣جانبه ایران- آذربایجان - روسیه و همچنین ایران - آذربایجان - ترکیه در آینده استقبال کرد.
دیدار با همتای آذربایجانی
ظریف بعد از دیدار و گفت‌وگو با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، با «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود دیدار و به گفت‌وگو نشست.
علی‌اف در دیدار ظریف با برشمردن پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور، از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال کرد و با ابراز خرسندی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ابتکار ۶جانبه، این پیشنهاد را به نفع صلح و منافع مشترک در منطقه ارزیابی کرد.
ظریف نیز در این دیدار با اعلام اینکه سقفی برای همکاری‌های فیمابین قائل نیستیم، آمادگی همه‌جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب برشمرد.
دیدار با همتای آذربایجانی
ظریف بعد از دیدار و گفت‌وگو با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، با «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود دیدار و به گفت‌وگو نشست.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اعلام اینکه سقفی برای همکاری‌های فیمابین قائل نیستیم، آمادگی همه‌جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و فعال‌سازی کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب برشمرد.
جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را برپایه دوستی و مشترکات تاریخی و فرهنگی خواند و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی و مردمی در قبال تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور قدردانی کرد.
وی با اشاره به تبادل هیئت‌های بلندپایه بین دوکشور، توسعه مناسبات اقتصادی را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در روابط دو کشور ارزیابی کرد و برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را بیانگر این مهم دانست.
همکاری‌های دو کشور در حوزه خزر، موضوعات فرهنگی، همکاری‌ها در حوزه آب، حمل‌ونقل و حوزه‌های بین‌المللی و همکاری‌های ٣ جانبه با ترکیه، از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار بود.