kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹

چین سال 2020 در جذب سرمایه‌های خارجی از آمریکا جلو افتاد

گزارش یک نهاد تجاری سازمان ملل از پیشی گرفتن چین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۲۰ نسبت به آمریکا حکایت دارد. این کشور به رغم تحریم‌های آمریکا چیزی بالغ بر 163 میلیارد دلار سرمایه خارجی در این سال جذب کرده است.



چین در قرن 21 میلادی همواره یکی از محورهای توجه غرب به ویژه آمریکا بوده است. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، گزارش آژانس تجاری سازمان ملل حاکی است، چین به عنوان بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ از آمریکا پیشی گرفته است. کنفرانس تجارت و تحولات سازمان ملل به این نتیجه رسیده که چین با رشد ۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده که از این لحاظ گوی سبقت را از آمریکا ربوده است. این پیشرفت با وجود تحریم‌های آمریکا صورت گرفته است.
رصد روند‌های سرمایه‌گذاری آژانس تجاری سازمان ملل همچنین نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری خارجی در دیگر کشور‌ها به دلیل همه گیری کرونا کاهش یافته است. در این میان سهم آمریکا از این زیان چشمگیر بوده و با کاهش ۴۹ درصدی به ۱۳۴ میلیارد دلار رسیده است. این کاهش بیشتر در بخش عمده‌فروشی، خدمات مالی و تولید مشهود است.
آن‌طور که سایت باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، در گزارش کنفرانس تجارت و تحولات سازمان ملل یادآور می‌شود بازگشت چین به رشد تولید ناخالص داخلی مثبت و برنامه تسهیل سرمایه‌گذاری هدفمند در سطح مستقیم، موجب افزایش نرخ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور شده است.
گفتنی است، آن‌چه آمریکا را به اقدام علیه چین
وا می‌دارد، قدرت و پیشروی‌های سریع چین در میدان اقتصاد است، البته خود این به تنهایی این وحشت را نساخته است، بلکه پیش‌بینی تبدیل شدنِ این سیطره اقتصادی به سیطره نظامی و سیاسی است که عامل وحشت است. البته برخی کارشناسان باور دارند، هر دو کشور پیوندهای عمیق اقتصادی و... دارند، از این رو پیش‌بینی یک «جنگ سرد» بین آمریکا و چین، آن‌طور که بین آمریکا و شوروی وجود داشت، چندان محتمل نیست، چرا که امروز دیگر «دیوار آهنین» به معنای آن روزش وجود ندارد. اما یک چیز را نباید از نظر دور داشت، و آن این‌که جهتِ رویارویی طرفین، تشدید تنش‌ها را نشان می‌دهد و آینده روشنی را برای روابط واشنگتن-پکن نشان نمی‌دهد. نسبت به این تحلیل باید گفت که دیگر نمی‌توان چندان مطمئن بود، گرچه واقع‌بینانه می‌نماید.