kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام:

قیمت گوشت قرمز را بالا برده‌اند که واردات توجیه پیدا کند

رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام گفت: با توجه به شرایط تولید، مصرف و ممنوعیت صادرات گوشت قرمز، افزایش نرخ این کالا قابل پذیرش نیست و عده‌ای درحال فراهم کردن بستر واردات هستند.

منصور پوریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا دلیل افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز قاچاق گوسفند از کشور است؟ تاکید کرد: به هیچ عنوان دلیل این گرانی نمی‌تواند قاچاق باشد. به نظر می‌رسد عده‌ای با اهداف خاص به دنبال برهم زدن آرامش بازار و سوءاستفاده از این موقعیت هستند تا بستر واردات را فراهم کنند.
وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و همچنین اعمال کنترل‌های شدید در مرزبانی‌های کشور، افزود: با این شرایط قاچاق دام نمی‌تواند به شکل گسترده باشد و حتی اگر وجود داشته باشد، بسیار محدود است.
رئیس‌مجمع ملی صادرکنندگان دام با ‌اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز و انباشت دام در کشور، گفت: عمده دامداران کشور ناله می‌کنند که دام روی دستشان مانده است. وقتی دامدار می‌خواهد گوشت تولیدی خود را بفروشد خریدار وجود ندارد و همه می‌گویند که بازار ‌اشباع است. از طرف دیگر بخاطر شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و شرکت پشتیبانی امور دام نیز اقدام به خرید توافقی از دامداران کرده و هر کیلوگرم گوشت گوساله نر چند تکه شده را به قیمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند.
پوریان تصریح کرد: با این شرایط ما پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها را داشتیم اما در کمال ناباوری قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و دلیل آن را چیزی جز سوداگری عده‌ای خاص نمی‌دانم.
رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام از قیمت‌گذاری اخیر دولت درخصوص گوشت‌های وارداتی و تعیین قیمت ۱۲۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم گوشت گوساله انتقاد کرد و افزود: این اقدام نیز در افزایش نرخ گوشت بی‌تأثیر نبوده و مشخص نیست چرا ستاد تنظیم بازار چنین کاری کرده است.
گفتنی است، سه روز قبل علی اصغر ملکی؛ رئیس‌اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش ۱۰ هزارتومانی قیمت گوشت گوسفندی خبر داده و گفته بود: تنها در یک روز قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی افزایش ۱۰ هزار تومانی داشته و عرضه با قیمت ۱۱۵ هزار تومان توزیع می‌شود. این در حالی است که متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مراکز عرضه در پایان هفته گذشته ۱۰۵ هزار تومان بود.