kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
عراقچی:

اعتماد به آمریکا و اروپا را به طور کامل از دست داده‌ایم

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: ایران کاملا اعتماد به آمریکا و کشورهای اروپایی را از دست داده است. ما با حسن نیت مذاکره و عمل کردیم، ولی آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.




سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفت: ایران کاملا اعتماد به آمریکا و کشورهای اروپایی را از دست داده است. ما با حسن نیت مذاکره و عمل کردیم، ولی آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. اروپایی‌ها یا نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود عمل کنند که البته در عمل نتیجه‌اش یکی است.
عراقچی افزود: آنچه در واشنگتن اتفاق افتاد چهره واقعی دموکراسی آمریکایی را به ما نشان می‌دهد. اکنون روشن شده است که آنها هیچ حقی ندارند که به هیچکس در دنیا بگویند که مشکلات سیاسی در خانه خودشان را چگونه حل کنند.
وی در ادامه گفت: عربستان و امارات مشغول انبار کردن همه نوع تسلیحات هستند. آنها در جایگاهی نیستند که بگویند ایران در حال افزایش توانایی‌های نظامی خود است. موشک‌های ما دفاعی هستند و عامل بازدارندگی به شمار می‌آیند. ما از حملات موشکی صدام  حسین در طول جنگ آسیب خوردیم. سیاست ما اکنون «دوباره هرگز» است. دیگر با این کشورهاست که شرایط جلب اعتماد ایران را ایجاد کنند.
معاون سیاسی وزیر خارجه اظهار داشت: به اعتقاد ما حضور نیروهای نظامی بیگانه در خلیج‌فارس کمکی به حل موضوعات سیاسی و امنیتی نمی‌کند و تامین ثبات خلیج‌فارس تنها به کشورهای منطقه مربوط می‌شود.
عراقچی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل یک ‌اشغالگر غیرقانونی در منطقه و دلیل عمده تنش‌های زیاد منطقه در سال‌های گذشته است. هیچ امکانی برای هیچ تغییری در موضع ما در قبال رژیم اسرائیل وجود ندارد.
وی افزود: زمانی که به توافق جدیدی برسیم، برای ایران کاملا امکان دارد که به عقب برگردد. اما می‌خواهم بار دیگر روشن کنم که تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در راهبرد دفاعی ما ندارد و در ایدئولوژی ما هم جا ندارد. یک فتوای بسیار مهم که استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی را کاملا ممنوع می‌کند کماکان به قوت خود باقی است. ما برای همیشه به این تصمیم پایبند خواهیم ماند. اگر ایران سلاح هسته‌ای می‌خواست، بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام سراغ آن می‌رفت. آن موقع تمام دلایل را برای چنین اقدامی داشتیم.