kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
مرگ ناشی از سرطان در ایران نسبت به متوسط جهانی کمتر است

ثبت سالانه 135 هزار ابتلا به سرطان در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از ثبت سالانه 135هزار ابتلا به سرطان در کشور خبر داد و گفت: 52 درصد ابتلا به مردان و 48 درصد به زنان مربوط می‌شود.

به گزارش وبدا، افشین استوار درباره آمار ابتلا و مرگ و میر سرطان در کشور، اظهارداشت: بروز و مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در ایران نسبت به متوسط جهانی کمتر است، بروز سرطان به ازای هر 100هزار نفر جمعیت در کشور در مردان نزدیک به 155درصد هزار و در زنان 128
در صد هزار است.
استوار ادامه داد: براساس نتایج برنامه ملی ثبت سرطان که آخرین گزارش آن مربوط به سال 96 است، سالانه نزدیک به 135 هزار ابتلا در کشور ثبت می‌شود که 52درصد ابتلا به مردان و 48 درصد به زنان مربوط می‌شود.
به گفته وی، سرطان‌های پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده؛ پنج سرطان شایع در کشور هستند که بالاترین بروز در مردان سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید، و معده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر سبب شده است که از سال 90 تاکنون سرطان پروستات در مردان جایگزین سرطان معده شود، درباره نتایج ثبت سرطان جمعیتی طی چهار سال در کشور، توضیح داد: براساس این آمار بروز سرطان از 112 در 100هزار در سال 93 به 135 در 100هزار در سال 96 افزایش پیدا کرده است.
استوار با بیان اینکه 16 درصد مرگ و میرها به سرطان مربوط می‌شود که بعد از بیماری‌های قلبی عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشور است، عنوان کرد: نزدیک به 51 هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه 14درصد افراد در ایران در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شوند که این آمار در دنیا 20درصد است، بیان کرد: هفت‌درصد افراد به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند و احتمال بهبودی در مبتلایان 50درصد است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره پیش‌بینی صورت گرفته در یک بازه زمانی 20 ساله در حوزه سرطان گفت: متاسفانه شاهد افزایش حدود 115درصدی در ابتلا به سرطان خواهیم بود که این آمار بسیار نگران‌کننده و قابل تامل است.
استوار با اشاره به اینکه سرطان بیماری است که در افراد مسن رخ می‌دهد، یادآور شد: افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت از عوامل افزایش آمار مبتلایان در کشور است. امید به زندگی در سال‌های اخیر از 45 به 76 سال افزایش پیدا کرده است که در خانم‌ها از آقایان بیشتر است.
وی افزود: کمبود مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت بدنی نسبت به گذشته، چاقی، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر و سیگار و عوامل محیطی از دیگر دلایل افزایش تعداد مبتلایان به سرطان است. در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی برای بیماری‌های غیرواگیر، آلودگی هوا در سال گذشته به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی اضافه شده است.