kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

ابراز نگرانی شدید اتحادیه اروپا از شیوع ویروس انگلیسی در این قاره


 
 سران کشورهای اروپایی در نشست ویدئویی درباره محدودیت‌های جدید سفر برای مهار کرونا توافق کردند و شیوع ویروس انگلیسی در این اتحادیه را «بسیار نگران‌کننده»توصیف کردند.
کرونای انگلیسی همچنان در اروپا می‌تازد و سران این کشور را حسابی به وحشت‌انداخته است. بر اساس گزارش‌ها روز
پنج شنبه رهبران کشورهای اروپایی در یک کنفرانس ویدئویی راه کارهای مبارزه مشترک با کرونا و به خصوص نوع جهش یافته انگلیسی آن را مورد بحث و بررسی قرار‌دادند. گفته می‌شود این نوع ویروس جهش یافته کرونا که در مبدا آن انگلیس است، قدرت سرایت بالاتری دارد و کودکان را هم بیشتر درگیر و آلوده می‌کند.
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، 27 عضو اتحادیه اروپا نمی‌خواهند سفرهای ضروری را محدود کنند و مرزهای اروپایی تا حد ممکن برای کالاها و مسافران باز می‌ماند. این خبر را «چارلز میشل»، رئیس‌شورای اروپایی بعد از کنفرانس ویدئویی با سران اروپایی اعلام کرده است. «چارلز میشل» همچنین از نگرانی بالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تبعات شیوع ویروس انگلیسی خبر داده و گفته: «از این رو محدودیت‌ها باید حفظ شود و در برخی موارد در صورت امکان تشدید شود». آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در آستانه برگزاری این نشست خواستار همکاری تنگاتنگ‌تر با کشورهای اروپایی شده و همچنین کنترل‌های مرزی در صورت عدم همکاری کشورها در تشدید محدودیت‌ها برای مهار کرونا را رد نکرده است. ویروس‌های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی که گفته می‌شود بسیار مسری‌تر از ویروس جدید است نگرانی‌های زیادی را در بین کشورهای اروپایی ایجاد کرده است. همزمان رسانه‌های انگلیس خبر داده‌اند که برای دومین روز متوالی شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور «رکورد» زده است. به نوشته روزنامه «گاردین»، طی روز پنج شنبه تعداد قربانیان روزانه ویروس کرونا در انگلیس ۱۸۲۰ نفر شده و یک رکورد تازه از زمان آغاز همه‌گیری ویروس ثبت شده است.بنابر گزارش این روزنامه، رکوردشکنی تازه میزان قربانیان ویروس کرونا در انگلیس یک روز بعد از رکورد قبلی صورت گرفته که طی آن ۱۶۱۰ نفر جان باخته بودند. «بوریس جانسون»
 نخست‌وزیر انگلیس که احزاب مخالف در این کشور او را به ناتوانی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا متهم کرده‌اند، بیانیه‌ای درباره رکوردشکنی فوتی‌های روزانه این ویروس منتشر کرده است: «این ارقام، وحشتناک هستند و البته ما به رنجی که بابت این فوتی‌ها به خانواده‌ها و دوستانشان وارد می‌کند، فکر می‌کنیم». نخست‌وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در سراسر این کشور ادامه دارد، به مردمش درباره تداوم قربانی گرفتن این ویروس هشدار داد.
100 هزار نفر طی 24 روز آینده خواهند مُرد
در آمریکا نیز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این کشور پیش‌بینی کرده ظرف ۲۴ روز اول دولت جدید آمریکا بیش از 100هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خواهند داد. به نوشته روزنامه «دیلی میل»، بر اساس نتایج ترکیبی ۳۷ پیش‌بینی مستقل که روز چهارشنبه توسط این مرکز منتشر شده، ظرف یک ماه آینده، هر هفته بین ۲۲۵۰۰ تا ۲۳۳۰۰ آمریکایی در اثر ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست خواهند داد.
تاثیر نژادپرستی بر میزان تلفات کرونا
بایدن نیز در اولین روز کاری خود با هشدار درباره بدتر شدن وضعیت کرونا در آمریکا و تاثیر نژادپرستی در آن گفت: «در آمریکا، احتمال بستری شدن بیماران سیاهپوست، لاتین‌تبار و بومی آمریکایی که به کرونا مبتلا شده‌اند چهار برابر احتمال بستری شدن سفیدپوستان بوده است و احتمال مرگ آنها در اثر این بیماری سه برابر احتمال مرگ سفیدپوستان است». به گفته وی «آمریکا ۴درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، اما ۲۵ درصد از موارد ابتلا و ۲۰ درصد از جان‌باختگان در جهان آمریکایی هستند».