kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
مرکز آمار:

تورم دی ماه 32 درصد شد

نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٢ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، یک و هفت دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.



به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل یک و چهاردهم درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش دو درصدی به 59 و 9 دهم درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش یک و دو دهم درصدی به 39 و 9 دهم درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 45 و نیم درصد شده که نسبت به ماه قبل یک و سه دهم درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 49 و هشت دهم درصد بوده که نسبت به ماه قبل یک و هشت دهم درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٩ به عدد 46 و دو دهم درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 46 و دو دهم درصد بیشتر از دی ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌‌اند.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٩ به یک و هشت دهم درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، دو دهم درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب 9 دهم درصد و دو و سه دهم درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری یک و 9 دهم درصد شده که نسبت به ماه قبل، بدون تغییراست. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی یک و هفت دهم درصد بوده که نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به 32 و دو دهم درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، یک و هفت دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.
هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 32 و دو دهم درصد و 32 و نیم درصد است که برای خانوارهای شهری یک و هفت دهم درصد و برای خانوارهای روستایی دو درصد افزایش داشته است.