kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵

رشت، شهر ملی رشتی‌دوزی شد



پس از ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم‌آباد رودسر و نیز فشتکه خمام به‌عنوان روستای ملی حصیر‌بافی، رشت؛ به‌عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی ثبت شد.
رشتی‌دوزی (قلاب‌دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران-  میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت
رسیده‌است.
شهر رشت به‌عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.
پیش‌تر نیز ثبت شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی ‌و فرهنگی ملل متحد) موجب خرسندی مردم گیلان شد.
ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر در حوزه چادرشب بافی زمینه توسعه‌ اشتغال در حوزه صنایع دستی و نیز مهاجرت معکوس به آنجا را فراهم  خواهد کرد.
رشتی‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت است که در فهرست آثار ملی ایران به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده ‌است و پرونده ثبت شهر رشت و این چهار روستا یاد شده اردیبهشت ماه امسال در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بررسی و دفاع قرار گرفت.
قدیمی‌ترین نمونه‌های رشتی‌دوزی جدا از مجموعه‌های خصوصی در موزه آستان قدس رضوی و موزه هنرهای تزئینی ایران نگهداری می‌شود؛ مرکز عمده قلاب دوزی در گیلان شهرهای رشت و لاهیجان است که به سبب شهرتی که در رشت داشته، رشتی‌دوزی نیز نامیده می‌شود و زمانی آن را گلدوزی نیز می‌نامیدند.
تاریخچه دقیقی از قلاب‌دوزی در گیلان در دسترس نیست؛ داده‌های باستان‌شناسی حاکی از سابقه تاریخی قلاب دوزی در منطقه گیلان است و در کشف‌های باستان‌شناسی در لولمان گیلان، قطعاتی از قلاب‌دوزی و ملیله‌دوزی به ‌دست آمده که پژوهشگران آن را متعلق به دوره هخامنشیان می‌دانند.