kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

مداخلات دستوری و ناهماهنگی در دولت علت تنش در بورس(خبر ویژه)

روزنامه همشهری از روزنامه‌های حامی دولت از قول کارشناسان تصریح کرد: دولت باید با تزریق نقدینگی، توقف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش مداخلات، جلوی فراگیر شدن بحران بورس را بگیرد.



این روزنامه در گزارشی خاطرنشان کرد:  ارزش بازار سهام ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و شاخص بورس ۵۰ درصد نزول کرده است. ۱۶۰ روز از زمان نزول بازار سهام گذشته و حالا کارشناسان بازار سرمایه به اجماع رسیده‌اند که راه‌حل نجات بورس دریافت کمک‌های دولتی مانند سایر نقاط دنیاست.
کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که دولت باید با تزریق نقدینگی بازار سهام را نجات دهد به‌ویژه آنکه یکی از دلایل رشد بازار سهام در سال‌جاری سیاست‌های دولت بود و دولت از این طریق توانست بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه جمع‌آوری کند. دولت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۶۰ درصد بازار سرمایه را در اختیار دارد و این موضوع مسئولیت دولت را برای نجات بازار سرمایه و تقویت سطح اعتماد به بورس بیشتر می‌کند.
آن‌طور که کارشناسان می‌گویند دولت باید از طریق راهکار‌هایی ازجمله تزریق نقدینگی، توقف نظام قیمت‌گذاری دستوری و کاهش مداخلات در قانونگذاری، جلوی نزول بورس و ایجاد بحران فراگیر را بگیرد.
علیرضا عسکری‌مارانی، از جمله کارشناسانی است که اعتقاد دارد راهکار نجات بازار سرمایه توقف قیمت‌گذاری دستوری و دولتی است.
فردین آقابزرگی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی دولت بیشترین اثر را بر بورس می‌گذارد، می‌گوید: فراخوان دولت به مردم برای حضور در بازار سرمایه، کنترل نرخ ارز، وضع قوانین و مقررات همچون قیمت‌گذاری فولاد و تصمیمات این چنین روی بازار سرمایه اثرگذار است. اگر هماهنگی بین ارکان مختلف دولتی در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد بازار سرمایه به آرامش می‌رسد. تا زمانی که این هماهنگی ایجاد نشود تنش و نوسان در بازار ‌سرمایه طبیعی است.