kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



حيوانات حلال گوشت
و حرام گوشت
س) چه حيواناتى حلال و چه حيواناتى حرام گوشت هستند؟
ج) چهارپايان ساكن در خشكى، دو صنف هستند: اهلى و وحشى. از حيوان اهلى جميع اصناف گوسفند و گاو و شتر حلال است و اسب و قاطر و الاغ مکروه است اما کراهت اولى خفيف‌تر است و غير اينها از حيوانات ساكن در خشکى حرام مى‌باشد مانند سگ و گربه و غير اينها. اما از حيوانات وحشى آهو و گاو وحشى و قوچ کوهى و الاغ وحشى حلال مى‌باشد و از حيوانات وحشى، سباع حرامند (سباع حيواناتى هستند که درنده بوده و داراى ناخن و دندان باشند، چه اينکه نيرومند باشند مانند شير و پلنگ و يوزپلنگ و گرگ يا ضعيف باشند مانند روباه و کفتار و شغال). همچنين خرگوش حرام است اگر چه از سباع نباشد، همچنين همه حشرات حرامند مانند مار و موش و موش دو پا و جوجه تيغى و جيرجيرک و غير اينها از آنچه که قابل شمارش نيست و نیز آنچه مسخ شده مانند فيل و ميمون و خرس و غير اينها حرام مى‌باشد.
نوشيدن آب در حال ايستاده
س) دستور شريعت نسبت به نوشيدن آب در حال ايستاده چيست؟
ج) ايستاده نوشيدن آب در شب مكروه است.
مصرف گياهان دريايى
س) آيا مصرف گياهان دريايى جايز است؟
ج) ‌اشکال ندارد.
دروغ گفتن‌اشتباهی
س) حرفى را که فکر مى‌کردم صحيح است گفتم و بعد فهميدم که‌اشتباه کرده‌ام (يعنى دروغ گفته‌ام) آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟
ج) فى نفسه لزومى ندارد، مگر آنکه حکم شرعى را‌اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را
تصحيح نماييد.