kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
همزمان با رزمایش دریایی اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران

ناو بندر «مکران» و ناو موشک‌انداز «زره» به نداجا ملحق شد

بزرگ‌ترین شناور نظامی کشور با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش با بهره‌برداری عملیاتی در رزمایش دریایی اقتدار به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش پیوست.

در نخستین روز رزمایش دریایی اقتدار با حضور سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش و امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش ناوچه موشک‌انداز «زره» و ناوبندر «مکران» با بهره‌برداری عملیاتی در رزمایش دریایی اقتدار به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
مأموریت ناوبندر مکران برای برقراری امنیت دریایی در منطقه راس‌الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب‌المندب خواهد بود که به این مناطق اعزام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، ناوبندر مکران، یک جزیره متحرک ۱۲۱ هزار تنی است که نیروی دریایی ارتش آن را با تغییر کاربری به یکی از بزرگ‌ترین ناوبندرهای بالگردبر تبدیل کرده است که وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی‌نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی و دوردست به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را برعهده ‌دارد.
مکران در حقیقت حاصل تغییر کاربری یکی از شناورهای تجاری کشور است که متخصصان نیروی دریایی ارتش تنها در مدت شش ماه و با صرف ۷۲ هزار نفر ساعت کار مداوم و با ایجاد عرشه بالگرد ۹۵۰ تنی با مساحت ۳۲۰۰ متر مربع روی آن، این شناور را تبدیل به یک ناو پشتیبان تمام‌عیار کنند.
این ناو توانایی حمل ۸۲ هزار تن انواع نیازمندی‌های پشتیبانی یگان‌های شناور رزمی ‌را داشته و قادر است بدون ارتباط با ساحل یک‌هزار شبانه‌روز دریانوردی کند.
مکران با توانایی حمل همزمان ۵ فروند بالگرد در واقع می‌تواند به‌صورت یک پایگاه متحرک هوادریا عمل کرده و با بهره‌گیری از بالگردهای مین‌روب، ضدزیردریایی و رزم‌سطحی از عملیات‌های نیروهای ویژه و همچنین عملیات‌های موشکی،
پشتیبانی کند.
ظرفیت حمل یک گردان تکاور دریایی برای انجام عملیات در دریاهای دوردست با استفاده از شناورهای تندرو و زیردریایی‌های مرطوب، بالگردهای مستقر در عرشه پرواز از جمله دیگر قابلیت‌های ناوبندر مکران است.
خانزادی خطاب به آمریکایی‌ها: زمان آن است که
 بدهی‌تان به ایران را بپردازید
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه در آیین الحاق ناو موشک‌انداز زره و ناوبندر بالگردبر مکران به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: سواحل مکران و دریای عمان امروز شاهد خلق حماسه‌ای از جنس استقلال و خودکفایی است که طعنه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی زده است.
وی گفت: ناو موشک‌انداز زره شناوری چابک و پرتوان است که حاصل تلاش شبانه‌روزی و پرفشار مهندسان و صنعتگران نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرماندهی ساخت شناوری و کارخانجات نداجا و حمایت و همراهی مجموعه عظیم وابسته به وزارت دفاع و همه مراکز علمی ‌و صنعتی و دانشگاهی ایران عزیز است که امروز به منصه ظهور رسیده و آماده است به مأموریت گشت دریایی اعزام شود و مظهر تحکیم امنیت در دریا باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هدایت و راهبری این آرایه پیچیده دفاعی به دست فرزندان و سربازان ولایت از نسل انقلاب بوده است، عنوان کرد: ناوبندر بالگردبر مکران مظهر هوش و ذکاوت جوانان ایرانی است که قادر است از هر امکان و ظرفیتی توانایی‌هایی نو و ارزشمند بیافریند.
امیر خانزادی ادامه داد: این ناوبندر ظرفیت عظیمی ‌است که دست بلند ملت ایران را در دریاهای آزاد امتداد می‌بخشد و نظم و امنیت بیشتر را با توسعه قدرت دریایی ایران اسلامی به اقیانوس‌ها، به ارمغان خواهد آورد.
وی تصریح کرد: دشمنان و یاوه‌گویانی که به تحریم‌های مضحک متوسل شده‌اند بدانند ایران و اراده ایرانی قابل متوقف کردن نیست.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: اطمینان داریم که زمان افول استکبار جهانی فرا رسیده است و موقع آن است که استکبار و ایادی سرسپرده‌اش بدهی‌شان را به ایران و ایرانی بپردازند که نشانه‌های آن در عمق سرزمین استکبار جهانی نمایان شده و هیمنه دروغین‌شان در حال فرو ریختن است.
از تمرین یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی تا عملیات پهپادی و جنگال
همچنین در نخستین مرحله این رزمایش که به‌صورت غیرمترقبه برگزار شد، یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش به منطقه عمومی رزمایش گسترش یافتند تا در ادامه تمرینات تخصصی خود را برابر سناریو از پیش تعیین شده به انجام برسانند.
شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی سطح به سطح، شلیک اژدر از زیردریایی‌های بومی ‌نیروی دریایی ارتش، تمرینات تخصصی تیم‌های عملیات ویژه در ساحل و دریا و همچنین انجام عملیات پهپادی و جنگال نیز بخش‌های دیگری از این رزمایش است.
امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی راهبردی دریایی ارتش با بیان اینکه این رزمایش به‌صورت غیرمترقبه انجام می‌شود و در مدت زمان بسیار کوتاهی از زمان ابلاغ یگان‌های شرکت‌کننده به منطقه گسترش یافتند، گفت: با برگزاری این رزمایش خواهیم توانست قابلیت واکنش به موقع و موثر در مقابل شرایط احتمالی ناشی از تهدید دشمن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بتوانیم عملکردی متناسب با سطح تهدید داشته باشیم.