kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

بررسی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس با حضور سرلشکر باقری، ظریف و سرلشکر صفوی

جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر امور خارجه، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و فرماندهان عالی نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه با بیان اینکه این همایش بین‌المللی توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی در اسفندماه امسال برگزار می‌شود، به تغییر ساختار و اساسنامه پژوهشگاه‌ اشاره کرد و افزود: این پژوهشگاه از سال‌های قبل وجود داشته است اما در مقطع اخیر، فعالیت‌های چشمگیری در این پژوهشگاه آغاز شده که ثمرات زیادی خواهد داشت و امیدواریم همایش بین‌المللی نیز بتواند بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری و ملت ایران را دنبال کند.
پیگیری بین‌المللی بیش از 30 هزار مجروح شیمیایی
در جنگ عراق و سرنگونی یک هواپیمای شخصی
در ادامه این جلسه سرلشکر صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: با ابتکار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی- بین‌المللی دفاع مقدس برای نخستین بار به‌صورت بین‌المللی و با مشارکت وزارت امور خارجه، قوه قضائیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌های کشوری و لشکری، در تاریخ پنجم و ششم اسفندماه 1399 در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
وی افزود: برای بین‌المللی شدن این همایش از اندیشمندان خارجی مخصوصاًًً افرادی که در محکومیت به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی صدام علیه ایران می‌توانند صحبت کنند دعوت خواهیم کرد.
سرلشکر صفوی با‌ اشاره به مفهوم حقوقی بیانیه خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه رژیم بعث صدام آغازگر جنگ علیه ایران بوده است گفت: بیش از 30 هزار نفر از جانبازان عزیز ما در جنگ تحمیلی مجروحان شیمیایی هستند که قابل پیگیری است. همچنین حمله مجدد عراق به ایران پس از پذیرش قطعنامه 598 و همچنین سرنگونی یک هواپیمای شخصی ایرانی توسط ارتش بعث صدام که حامل شهید محلاتی و نمایندگان مجلس و قوه قضائیه بود نیز از جمله جنایات رژیم بعث صدام است که قابلیت پیگیری حقوقی- بین‌المللی را دارد.
محل پیگیری ‌ترور شهید سلیمانی
 محاکم قضایی ایران و عراق است
محمدجواد ظریف در بخش دیگری از جلسه با‌ اشاره به پیگیری وزارت امور خارجه درباره محکومیت آمریکا از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل‌های فراقانونی گفت: محل پیگیری حقوقی ‌ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است.
وی با‌ اشاره به بیانیه شورای عالی قضایی عراق مبنی بر صدور حکم بازداشت «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل جنایت ‌ترور فرماندهان شهید مقاومت گفت: این حکم با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت صادر شده است.
در ادامه این جلسه امیرسرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار حسین ‌اشتری فرمانده ناجا و سایر فرماندهان عالی نیروهای مسلح و نماینده قوه قضائیه نقطه نظرات خود را در رابطه با برگزاری این همایش بین‌المللی مطرح کردند.
به گزارش مهر، گفتنی است همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-  بین‌المللی دفاع مقدس در چهار محور اصلی «تبیین عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ تحمیلی، تبیین عملکرد دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حامی‌رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی، تبیین خسارت‌ها و غرامت‌های ناشی از عملکرد حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی رژیم بعث صدام درجنگ تحمیلی و پیگیری حقوقی- بین‌المللی ‌ترور شهید سلیمانی از دولت آمریکا برگزار می‌شود.