kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
مشاور قالیباف در تشریح عملکرد 6ماهه مجلس:

تأمین کالاهای اساسی مردم و مالیات بر خانه‌­های خالی دو نمونه از 7 لایحه و 10طرح مصوب مجلس هستند

«نگاهداری» در تشریح فعالیت ۶ ماهه مجلس یازدهم می‌گوید در شش ماه گذشته ۴۹ جلسه علنی تشکیل شده که تصویب ۷ لایحه و ۱۰ طرح حاصل این جلسات است.




بابک نگاهداری مشاور و رئیس‌حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی صبح دیروز طی نشست خبری در خبرگزاری تسنیم، در تشریح عملکرد شش ماهه مدیریتی مجلس یازدهم، گفت: مجلس شورای اسلامی در این 6 ماه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را پیش برده که شاید کمتر رسانه‌ای شده باشد و بیشتر موضوعاتی رسانه‌ای شده که موضوع اصلی و شاکله اصلی عملکرد مجلس نبوده است.
مشاور و رئیس‌حوزه ریاست مجلس اضافه کرد: در این مدت در بخش‌هایی به مانند قوانین و نظارت و رویکردهای چهارگانه در مردم‌سازی، هوشمندسازی، شفاف‌سازی و کارآمدسازی و ارتباطات راهبردی داخلی و خارجی اقداماتی انجام شده است. نگاهداری با بیان اینکه در 6 ماه گذشته 49 جلسه صحن و 608 جلسه کمیسیون برگزار شده است، عنوان کرد: در جلسات علنی مجلس 7 لایحه و 10 طرح مطرح شده و در بحث نظارت نیز در این 6 ماه نمایندگان ناظر در 263 شورای ملی و استانی نیز انتخاب شدند. حدود 5 تحقیق و تفحص در این 6 ماه در مجلس تصویب شده و 4 سؤال مطرح شده است در این 6 ماه بیشترین تذکر از سوی نمایندگان به رئیس‌جمهور و سپس به وزرای کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی از سوی نمایندگان داده شده است.
مشاور و رئیس‌حوزه ریاست مجلس با اعلام اینکه بیشترین سؤالات در این چند ماه اخیر از وزرای راه و شهرسازی، نیرو، اقتصاد و کشور در صحن علنی پارلمان مطرح شده است، اظهار داشت: قوانین مهمی همچون تأمین کالاهای اساسی، مالیات بر خانه‌های خالی، لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه در بورس، لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده و بیمه همگانی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صحن علنی مطرح و مصوب شده است.
نگاهداری با تأکید بر اینکه طرحهایی در کمیسیونها به تصویب رسیده که در نوبت بررسی در صحن علنی پارلمانی است، گفت: طرح زنجیره فولاد، جهش تولید مسکن، مالیات بر عایدی سرمایه، و جهش تولید دانش‌بنیان از جمله این طرح‌ها هستند. وی عنوان کرد: طرح‌ها و لوایحی نیز در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است که از جمله آنها ساماندهی عرضه و تولید خودرو، نحوه تغییر سهمیه‌بندی بنزین، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، بانکداری اسلامی و مشارکت عمومی و خصوصی، صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و آخرین مورد نیز لایحه بودجه 1400 است که پس از بررسی و تصویب آنها به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.
رئیس‌حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: شب گذشته بررسی بخش منابع لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و از امروز اعضای کمیسیون تلفیق بودجه وارد بررسی بخش مصارف می‌شوند.
نگاهداری با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در چند سال گذشته مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است، ادامه داد: به همت رئیس‌مجلس و نمایندگان مجلس 12 مورد  برای اصلاح ساختار بودجه تدوین و در مجلس مصوب شد که در ذیل این موارد 60 مولفه وجود دارد و امیدواریم 25 درصد از اصلاح ساختار بودجه را در لایحه بودجه سال 1400 عملیاتی کنیم.