کارشناسان تأکید کردند
لزوم تفکیک تبلیغات کودک و نوجوان از تبلیغات بزرگسالان(اخبار ادبی و هنری)
نشست هماندیشی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر با هدف بررسی چالشهای کودک و حساسیتهای موجود در حوزه رسانه کودک، در سازمان ساترا برگزار شد.
این نشست به همت معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا و با حضور نمایندگان رسانههای ارائهدهنده خدمات صوت و تصویر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه درخصوص ارائه الزامات و توصیهنامههای مربوط به حقوق کودکان به رسانههای صوت و تصویر بحث و تبادلنظر و بر ضرورت ابلاغ یک شیوهنامه برای ردهبندی سنی در رسانههای صوت و تصویر تأکید شد.
در ادامه، مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در این جلسه با تأکید بر اهمیت آموزش سواد رسانهای به والدین و آگاهسازی آنها در رابطه با شناخت ابزار کنترل و نظارت از طریق والدین اظهار کرد: ضرورت دارد رسانههای صوت و تصویر با استفاده از ابزارهایی همچون قفل کودک، اختیاردهی به والدین برای تشخیص محتوای مناسب برای فرزند خود و همچنین گزارشدهی به والدین برای آگاهی از عملکرد کودک در برنامههای مورد استفاده، از حقوق کودکان در فضای مجازی بهخصوص رسانههای صوت و تصویر محافظت کنند و آسیبهای احتمالی در این حوزه را به حداقل برسانند.
زهرا روشندل همچنین با اشاره به ممنوعیت جمعآوری و استفاده از اطلاعات کودکان، بر لزوم صیانت و حفاظت از حریم خصوصی کودکان و همچنین لزوم قاعدهگذاری و تفکیک تبلیغات کودکان و نوجوانان از تبلیغات مختص بزرگسالان تأکید کرد.
در ادامه، رسانههای حاضر در جلسه با استقبال از پیشنهادهای مطرحشده درخصوص صیانت از حقوق کودکان، پیشنهاد آموزش استفاده از ابزارهای کنترلی به والدین برای رصد فعالیت کودکان خود در فضای مجازی را مطرح کردند.