kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
کمیت، کیفیت و اهداف برگزاری پویش «قهرمان من» در حوزه تولید محصولات ایرانی-اسلامی-بخش نخست

هویت بخشی به جوان ایرانی با قهرمانان خودی




گالیا توانگر
پویش «قهرمان من» با هدف معرفی ویترینی کامل از محصولات فرهنگی تولید شده تا امروز با موضوع حاج قاسم سلیمانی، کمک به تولیدکنندگان این محصولات که در شرایط کرونایی آسیب دیده‌اند و ترویج گفتمان قهرمان ملی در جامعه دنبال شده، قرار است محصولات فرهنگی کودک و نوجوان متناسب با طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را معرفی و عرضه کند. خوشبختانه در کشور قهرمانان زیادی داریم و حتی منابع خوبی هم برای معرفی قهرمانان به کودکان که قشر اثرپذیر جامعه محسوب می‌شوند، وجود دارد؛ با این حال در تبدیل این قهرمانان به یک کاراکتر که پیوست فرهنگی داشته باشد، ضعف‌هایی هم داریم و این پویش در نظر دارد تا در زمینه معرفی قهرمانان به این قشر کمک کند. این پویش پنج محصول فرهنگی کتاب، نوشت‌افزار، اسباب بازی، پوشاک و هدیه (گیفت) را شامل می‌شود. البته در برخی از موضوعات مثل نوشت‌افزار محصولات بیشتر و در حوزه پوشاک و اسباب‌بازی محصول کمتری ارائه شده است.
تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی، اقدام به تولید محصولات متنوعی با طرح‌ها و تصاویری از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی کرده‌اند. از دفتر تحریر مزین به تصویر شهید سلیمانی در لباس رزم به همراه جوانان و همچنین دفترچه یادداشت با تصویر‌سازی شهید سلیمانی همراه با کودکان گرفته تا کیف و کوله منقش به نام و امضای این سردار عزیز و برچسب کودک طرح شهید سلیمانی و پیکسل کودکانه من سرباز حاج قاسم هستم که تنها بخشی از صد‌ها نوشت‌افزار ایرانی است که با همت تولیدکنندگان داخلی پیرامون شهید سلیمانی تولید شده است.
برخی تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیز برای اولین بار از تصاویر یک قهرمان ملی برای ارائه محصولات خود بهره برده‌اند که از آن جمله می‌توان به خودکار، مدادرنگی و دفاتر تحریر دانشجویی نام برد که از نکات قابل توجه در ارتباط با این محصولات، طراحی قابلیت واقعیت افزوده (AR) است. مخاطبان این آثار می‌توانند با نسب نرم‌افزار ایرانی «رویانو» ویدیوهایی کوتاه درباره سیره و زندگی شخصیت این قهرمان ملی مشاهده کنند.
حاج قاسم، قهرمان ملی کودکان
 و نوجوانان ایرانی
امروز 150 تولیدکننده در حوزه تولید کاراکتر حاج قاسم سلیمانی فعالیت کرده و 500 محصول هم در بازار وجود دارد، اما در نظر داریم تا این میزان را به 250 و حتی 300 تولیدکننده و تعداد محصولات را نیز به 2 برابر افزایش دهیم، علاوه‌بر آن در حال حاضر پنج فروشگاه آنلاین و 30 فروشگاه فیزیکی نیز اقدام به فروش این محصولات می‌کنند که طبیعتا با شروع به کار این پویش تعداد این فروشگاه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
از محمد یقینی- مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی «ایران نوشت» و دبیر پویش «قهرمان من» سؤال می‌کنم: «چرا نام «قهرمان من» را برای نامگذاری پویش انتخاب کرده‌اید؟»
 وی ضمن بیان آماری که در بالا ذکر شد، پاسخ می‌دهد: « طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم، متاسفانه نشان می‌دهند، 10 کاراکتر محبوب فرهنگی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی، خارجی‌اند. با توجه به اینکه شهید قاسم سلیمانی محبوب‌ترین قهرمان جامعه است، می‌توانیم این کاراکتر را به کاراکتر اول کشور تبدیل کنیم و این شخصیت بزرگ ملی همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند؛ قهرمان ملی کودکان و نوجوانان ما باشد.»
در سؤال دیگری از دبیر پویش «قهرمان من» می‌پرسم: «در تقابل با قهرمانان کارتونیِ وارداتی چقدر موفق بوده‌اید؟» وی توضیح می‌دهد: «امروزه گردش مالی کاراکترهای فرهنگی در دنیا 2 هزار و 250 میلیارد دلار است و حتی در کشورهای پیشرفته این حوزه تا 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود، اما با وجود گردش 35 هزار میلیارد تومانی این حوزه در کشور، باید گفت که نیم درصد از محصولات این حوزه محتوای بومی دارد و مابقی مربوط به کاراکترهای خارجی است. تلاش ایران نوشت در سال‌های اخیر برای کسب سهم بیشتری از این بازار، نتایج مثبتی به همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به حضور 100 تولیدکننده ایرانی در این بازار‌اشاره کرد که امیدواریم این مسیر که تازه آغازشکل‌گیری آن است، در سال‌های بعد به حضور هرچه بیشتر محصولات ایرانی با محتوای ایرانی در بین مخاطب کودک و نوجوان منجر شود.»
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی «ایران نوشت» و دبیر پویش «قهرمان من» درباره قیمت‌های محصولات این پویش می‌گوید: «قیمت‌های این محصولات با توجه به حضور تولیدکنندگان در این پویش به صرفه و مناسب تعیین شده است، زیرا هدف اصلی گستردگی استفاده از این دست محصولات و حضور این مفاهیم در زندگی کودکان و نوجوانان است.»
شش کتاب درباره سیره و سبک زندگی شهید سلیمانی
شش عنوان از بهترین کتاب‌های سیره و سبک زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب کتاب، نرم‌افزار و کتاب صوتی ازطریق نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها در دسترس عموم قرار گرفت.
محمدجعفر کبریایی مدیر اداره کتاب بسیج ضمن معرفی عناوین بهترین کتاب‌های سیره و سبک زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، می‌گوید: «این کتاب‌ها در شش عنوان «سلیمانی عزیز» در قالب خاطرات کوتاه از شهید سلیمانی به نویسندگی مهدی قربانی از انتشارات حماسه یاران، «مدرسه درس آموز حاج قاسم» در قالب درس‌های مکتب حاج قاسم، ویژه نوجوانان به نویسندگی محمد جان نثار، «قهرمان من» در قالب سرگرمی کودک از انتشارات رواق‌اندیشه، «متولد مارس» در قالب خاطرات کوتاه و تصاویر از سال‌های پایانی زندگی شهید سلیمانی و جنگ با داعش به نویسندگی علی اکبری مزد‌آبادی از انتشارات یازهرا (س)، «این مرد پایان ندارد» در قالب داستان‌ها و تصاویر به نویسندگی سیدعلی بنی‌لوحی از انتشارات راه بهشت، «مالک زمان» در قالب خاطرات و داستان‌های کوتاه از انتشارات گروه شهید ابراهیم‌هادی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.»
وی تصریح می‌کند: «علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید کتاب‌ها به سایت پاتوق کتاب فردا به آدرس bookroom.ir و تهیه نسخه دیجیتال به سایت و اپلیکیشن طاقچه و شنیدن کتاب صوتی «سلیمانی عزیز» و «متولد مارس» به اپلیکیشن نوار مراجعه کنند.» کبریایی در ادامه می‌افزاید: «فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و علاقه‌مندان به سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، برای ترویج و تبلیغ مکتب حاج قاسم می‌توانند کتب معرفی شده را خریداری کنند.»
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: «با توجه به عملکرد سازمان بسیج مستضعفین در سال‌های گذشته در امرترویج و معرفی کتاب خوب و اثرگذار، امیدواریم از این طریق اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و همچنین ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی و فرهنگ ایثار و شهادت به خوبی برای عموم مردم تبیین و از ظرفیت عظیم و با انگیزه بسیج در تبلیغ و ترویج کتب بهره‌برداری لازم انجام شود.»
کتابی که وارد سایت‌های پُرفروش جهانی شد
سعید قاسمی مدیر مسئول انتشارات کتابک درباره محتوای کتاب «عمو قاسم» ارائه شده در پویش «قهرمان من» توضیح می‌دهد: «تلاش شده با بیان ۲۰ داستان، کودکان و نوجوانان را با زوایای مختلف شخصیتی حاج‌قاسم آشنا کنیم. نویسنده این اثر محمد علی جابری در ابتدا این اثر را ارائه کردند که خوشبختانه مورد تایید همکاران ما در نشر کتابک قرار گرفت که البته این مرهون متن و محتوای زیبایی بود که ایشان به رشته تحریر در آورده بودند. در این کتاب سعی شده بیشتر از ویژگی‌های اخلاقی شخصیت سردار سلیمانی یاد شود تا مخاطبان بهتر بتوانند ایشان را از جنبه‌های اخلاقی و رفتاری بشناسند و از قهرمانان و اسطوره‌های واقعی کشورمان الگو بگیرند.»
وی در ادامه می‌گوید: «در این مدت کوتاهی که این کتاب به چاپ رسیده، بازخوردهای خیلی خوبی مشاهده کردیم و شنیدیم که خیلی از دانش‌آموزان تا به حال این گونه برخوردها و خاطرات را از ایشان نشنیده بودند و بیشتر مبارزات و ایثار و فداکاری‌های نظامی که ایشان انجام داده بودند، برایشان برجسته بوده است. به لطف خداوند و عنایت ویژه شخص سردار سلیمانی که خودشان راهگشای مسیر بودند تا به حال هیچ مشکلی بابت چاپ و نشر این کتاب نداشتیم و همه موانع احتمالی به راحتی برطرف شده است.»
قاسمی خاطر نشان می‌کند: «با توجه به نوع داستان و نتیجه گیری‌هایی که در پایان هر یک از بیست داستان انجام شده، مخاطبین توانسته‌اند ارتباط خوبی با محتوای آنها برقرار کنند. ان شالله سعی شان بر این باشد که این آداب و ویژگی‌ها را در خودشان تقویت و به اجرا در آورند. استقبال مخاطبین از این کتاب فوق‌العاده بوده تا آنجا که برای ما حیرت انگیز شد و بلافاصله به چاپ‌های بعدی رفت.
کمتر از دو ماه از چاپ اول این کتاب می‌گذرد که به نوبت چاپ هشتم رسیده و همچنین کتاب به زبان‌های اسپانیولی و فرانسوی ترجمه و چاپ شده است. در سایت‌های معتبر بین‌المللی نیز برای فروش قرار گرفته است.»
پوشاک داخلی با طرح قهرمانان خودی
یکی دیگر از محصولات ارائه شده در پویش «قهرمان من» محصولات پوشاکی و البسه منقش به جملات و تصاویر شهید حاج قاسم سلیمانی است.
جواد باقریان، مدیرمجموعه آرش(مرکز تجاری‌سازی کاراکترهای ایرانی-اسلامی) درباره ارائه محصولات اینچنینی در پویش«قهرمان من» توضیح می‌دهد: «حدود 4الی 5 سال است که در حوزه کاراکترهای ایرانی-اسلامی فعالیت داریم؛ حوزه انیمیشن، فیلم رئال و...ارتباطات زیادی نیز با مجموعه‌های نوشت‌افزار داریم. پوشاک اعم از پوشاک کودک و بزرگسال نیز در حیطه عرصه‌هایی هستند که ورود پیدا کرده‌ایم. مجموعه صنعت اسباب بازی و مجموعه‌های بهداشتی و صنف‌هایی مثل تم جشن تولد و صنف‌های دیگری که تصویر در آنها خیلی حضور دارد و روی محصولاتشان تصویر چاپ می‌کنند، با مجموعه ما ارتباط تنگاتنگ برقرار کرده‌اند.»
وی در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر خیلی روی آنها فعالیت نشده و کاراکترهای خارجی روی این محصولات چاپ می‌شود. ما در تلاشیم که کاراکترهای داخلی روی کار بیاید.
نمونه‌هایی هم که تا به حال نقش‌هایشان را کار کردیم، انیمیشن‌های صدا و سیمایی مثل:      حسنی کوچولو، اتل متل یک جنگل‌، فیلم سینمایی شاهزاده روم و آخرین کار که روی محصولات جانبی داشتیم، فیلم شاه بوده که ما فیل شاه را با 120 تا شرکت قرارداد داریم؛ از نوشت‌افزار گرفته تا شامپو کودک صحت. تا چند وقت پیش تنها مجموعه‌ای بودیم که در این حوزه کار می‌کردیم، الان یکی و دو تا مجموعه شبیه ما هم در حال شکل گیری هستند.»
مدیر مجموعه آرش(مرکز تجاری ‌سازی کاراکترهای ایرانی-اسلامی) درباره نقش تصاویر و جملات شهید قاسم سلیمانی بر روی محصولات پویش «قهرمان من» توضیح می‌دهد: «در رابطه با موضوع حاج قاسم با توجه به قهرمان بودن حاج قاسم و عزیز بودن حاج قاسم برای ما، ما ایشان را یک کاراکتر برجسته می‌دانیم و می‌خواهیم با زدن طرح‌ها و تصاویر ایشان روی محصولات برای نوجوانان و جوانان الگوی قهرمانی ارائه دهیم.هم به صورت مستقیم که از تصاویر شهید سلیمانی استفاده کرده‌ایم و هم به صورت غیرمستقیم که برای مثال از جملات ایشان بهره برده ایم.
اول اینکه در سطح بازار پوشاک، کارهایی انجام دادیم که ببینیم بیشترین مدل‌هایی که روی تی شرت‌ها کار می‌شود، چه مدل‌هایی هستند؟ محتوای خودمان را روی قالب‌های آنها قرار‌دادیم و در برخی موارد خودمان هم قالب‌های جدیدی برای لباس‌ها آماده کردیم. با توجه به ارتباطاتی که با بدنه بازار داشتیم، طرح‌هایمان را به تولید کنندگان بازار دادیم.
کسانی که طراحی‌های روی لباس‌ها را انجام می‌دهند، می‌توانند با یک سری تغییرات ظاهری- نه محتوایی- طرح‌ها و مدل‌های ما را در بازار ارائه دهند. سعی کردیم کاری که انجام می‌دهیم، رایگان باشد. همان گونه که دشمن دارد در بازار ما طرح‌ها و تصاویر رایگان پخش می‌کند، ما هم طرح‌ها و تصاویر رایگان پخش کردیم؛ با این تفاوت که طرح‌هایمان مرتبط با هویت و قهرمانان خودی هستند.»