اعطای نخستین شناسنامه ایرانی به فرزندان اتباع خارجی در استان مرکزی
نخستین شناسنامه ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در استان مرکزی در آیینی اعطا شد.
استاندار مرکزی در نشست اعطای نخستین شناسنامه ایرانی به فرزندان متولد شده حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در اراک افزود: قانون تابعیت به فرزندان متولد از زنان ایرانی با مردان خارجی قانونی مترقی است و باید تلاش شود پروندههایی که در این راستا تشکیل و مشکل حقوقی آنها رفع شده با سرعت و رعایت دقت، شناسنامههای آنها تا پایان سال صادر شود. مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این آیین گفت: شناسنامههای صادر شده برای فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی هیچ تفاوتی با شناسنامههای سایر افراد ایرانی ندارد.
«علیرضا قبادی» افزود: در راستای صدور این شناسنامهها، همکاری بین بخشی مناسبی در کشور و استان مرکزی وجود دارد. وی بیان کرد: امور اتباع و مهاجران خارجی برای تشکیل پروندههای مربوط، در این راستا نیاز به سه استعلام از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: این نهاد همه تلاش خود را به کار گرفته تا استعلامهای امور اتباع خارجی را در یک هفته پاسخ دهد.
قبادی عنوان کرد: صدور شناسنامههای حاصل از فرزندان مادران ایرانی با پدران خارجی برای سنین زیر ۱۵ سال با سرعت بیشتری انجام میشود اما بالای ۱۵ سال به دلیل انجام امور مربوط به انگشتنگاری در مدت زمان بیشتری انجام میشود.
رئیس دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی اراک نیز گفت: افرادی که مشمول این قانون هستند اما گواهی ولادت وجود نداشته باشد و سند ازدواج باشد، باید دادخواست اثبات نسب داده شود. درودگر عنوان کرد: در این راستا برای فرزندان زیر ۱۸ سال، باید مادر دادخواست اثبات نسب ارائه دهد و از بالای ۱۸ سال باشد، فرد باید به طرفیت از مادر و یا پدر این دادخواست را انجام دهد. وی بیان کرد: اگر گواهی ولادت وجود دارد اما سند رسمی ازدواج وجود نداشته باشد، یکی از زوجین به طرفیت دیگری باید دادخواست اثبات زوجیت را ارائه دهد.