اجرای طرح «موتوریار» در 60 نقطه از پایتخت توسط پلیس راهور
رئیسپلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح «موتور یار» در 60 نقطه از پایتخت با رویکرد فرهنگی برای جایگزینی توقیف وسیله با موتورسیکلتسواران متخلف خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سردار محمد حسین حمیدی دیروز در یک گفتوگوی تلویزیونی اظهارداشت: حدود 10 روز است که پلیس راهور تهران بزرگ طرح جدیدی را به عنوان طرح «موتور یار» در شهر تهران آغاز کرده و از ظرفیت خود موتورسیکلتسوارانی که تخلفات خاصی را مرتکب میشوند استفاده
میکنیم.
حمیدی افزود: این طرح جایگزینی از توقیف و ترخیص موتورسیکلت سواران متخلف است یعنی قبلا تمرکز پلیس بر توقیف موتور و اعزام به پارکینگ و توقف آنها بود که سابقه این طرحها بالغ بر 50 سال است و مدلهای مختلفی از توقیف مانند انتقال از طریق کفی به پارکینگ وجود داشته است و مراحل ترخیص را در ادامه داشتیم که هزینههای سنگینی را برای موتورسواران ایجاد میکرد.
وی ادامه داد: البته همچنان هم این طرح توقیف برای پلیس راهور امری قانونی است و اگر پلیس بخواهد موتور متخلف را توقیف کند آن طرح سر جای خود هست اما پلیس راهور تهران بزرگ با یک رویکرد فرهنگی و استفاده از همه ظرفیتهای مختلف و استفاده از طرحهای جایگزین و طرحهایی که بدل از مجازاتهای گذشته است با حمایتهای مراجع قضایی و بیمههای مختلف طرح خود را از ده روز پیش در معابر و تقاطعهای مختلف شهر و ساعات آغازین صبح آغاز کرده است. رئیسپلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاران من در این طرح مستقر هستند و با تخلفات خاصی که از سوی موتورسواران مشاهده میکنند اقدام به توقف آنها نموده و اگر فرد اصرار بر تخلف داشت جرثقیل و پارکینگ و جریمه و اجرای قانون در انتظار آنهاست و بیشترین تخلفات موتورسواران نیز مربوط به عجله و شتاب است و ورود به خط ویژه، عبور از چراغ قرمز و خلاف جهت و بارهای حجیم و تخلفات شایع که در سطح شهر شاهد آن هستیم مواردی است که موجب توقف موتورسواران در این طرح میشود.
حمیدی افزود: اگر موتور سوار متنبه شد و خواست که کمک به خود و همکاران بنده نماید میبایست در کنار همکاران بنده قرار بگیرد و کاور و راکت در اختیار وی قرار میدهیم تا متمایز از مردم گردد و با کمک آن بتواند فرمان صحیح را بدهد به همکاران خود و همان موتورسوارانی که قصد تخلف را دارند. یکی دو ساعت این آموزشها به طول میانجامد و در این مدت موتور وی در حاشیه امن راه متوقف است و از موتور وی محافظت
میشود.
وی ادامه داد: بعد از آنکه این موتورسواران توجیه میدانی شدند و کمک کردند و آن وقتی که دنبالش بودند تا سریعتر برسند و اینجا آن وقت صرف آموزش شد فرمهایی را پر کرده و موتور خود را برداشته و به مسیر خود ادامه میدهند و امید است با اجرای این طرح دیگر شاهد تخلف این موتورسواران در سطح شهر نباشیم.
رئیسپلیس راهور تهران بزرگ گفت: این طرح کمک به جامعه و خود موتورسواران است و این کار اقدامی فرهنگی است و در نهایت کمک به پلیس است. حدود 50 تا 60 درصد از حوادث حوزه درون شهری ما خصوصا در ایام کرونا مربوط به موتورسواران متخلف است موتورسوارنی که کلاه سر خود نمیگذارند و وارد خط ویژه میشوند،خلاف جهت میروند و این تخلفات باعث بروز حوادث میشوند و از همه مهمتر انضباط شهری را بر هم میریزند لذا این طرح طرحی فرهنگی است و میتواند کمک بسیار زیادی به ارتقای فرهنگ ترافیک در سطح شهر تهران نماید.
حمیدی درخصوص سرنوشت موتورهای رسوبی در پارکینگها اظهارداشت: طرح ترخیص موتورسیکلتهای رسوبی و طرحهای گذشته همچنان پابرجاست و بالای سه هزار موتورسیکلت رسوبی از ابتدای اجرای این طرح از پارکینگها با سهولت کامل ترخیص شده است.