kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
طبق اعلام دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه

شیوه جدید رجیستری موبایل کار قاچاقچیان را آسان کرد

طبق اعلام دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده است.




امیر اسحاقی-  دبیر انجمن واردکنندگان موبایل-  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس مصوبه قبلی مسافران حتماً هنگام خروج از فرودگاه باید موبایل را به همراه داشتند، در میز فرودگاه آن را اظهار می‌کردند و حقوق و عوارض گمرکی آن را می‌دادند تا بتوانند در شبکه ارتباطی کشور از موبایل استفاده کنند به عبارت دیگر موبایل خریداری شده رجیستر می‌شد. این مسئله باعث شده بود از ۱۲ مهر به بعد صف‌های طولانی در گمرکات ورودی کشور و فرودگاه‌ها ایجاد شود و فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده در پروتکل‌های ستاد ملی کرونا رعایت نشود.
وی افزود: حالا بر اساس مصوبه جدید از اول دی مجدداً لازم نیست مردم در صف بایستند و حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند، بلکه مسافر موبایل را در فرودگاه اظهار می‌کند ولی بعد در گمرک  حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت می‌ کند، به عبارتی در عمل سامانه‌، اظهار موبایل در فرودگاه را کنترل نمی‌کند بلکه هر کس با یک مشخصات سفر مثل پاسپورت و مهر ورود و خروج می‌تواند رجیستر موبایل را انجام دهد. این فرآیند، فرصت را برای قاچاقچیان فراهم می‌کند تا برای ثبت رجیستری پاسپورت خرید و فروش کنند.
وی افزود: از روز پنجشنبه خرید و فروش پاسپورت به قدری زیاد شد که قیمت آن از پنج میلیون تومان به دو میلیون و 500 هزار تومان و در نهایت در شب جمعه به ۲۰۰ هزار تومان رسید.
اسحاقی، تبعات این اقدام را خروج بی‌رویه و غیرقانونی ارز توسط قاچاقچیان عنوان کرد و گفت: با خروج غیرقانونی ارز از کشور برای واردات غیرقانونی موبایل به زودی شاهد اختلال در اقتصاد و برهم خوردن تعادل نسبی ایجاد شده در بازار ارز خواهیم بود. خلأ قانونی ایجاد شده به واسطه مصوبه جدید رجیستری موبایل منجر به ایجاد صف‌های طولانی تخصیص ارز و ایجاد دست‌اندازهای متعدد برای واردکنندگان قانونی خواهد شد و در واقع دولت با این اقدام  فرش قرمزی برای قاچاقچیان پهن کرده است.
وی افزود: درخواست رسمی ‌انجمن از دولت این است که گزارش روزانه آمار موبایل‌های مسافری رجیستر شده پس از اجرای شیوه نامه جدید را ارائه کند، چرا که واردکنندگان قانونی و مردم این حق را دارند که بدانند چه میزان موبایل قاچاق طی روزهای اخیر وارد و چه میزان ارز غیرقانونی از کشور خارج شده است.