«مخدوشی پلاک، سرعت و سبقت غیرمجاز»
سه تخلف عمده پیش از آغاز محدودیت تردد شبانه
معاون آموزش پلیس راهور پایتخت گفت:مخدوشی پلاک، سرعت و سبقت غیرمجاز، عبوراز چراغ قرمز،عدم توجه به فرمان پلیس از جمله تخلفاتی است که برخی رانندگان درساعات منتهی به شروع محدودیتهای کرونایی انجام میشود.
سرهنگ علی همه خانی بااشاره به اعمال محدودیتهای کرونایی و تاثیر آن بر رانندگی افراد، به فارس اظهارداشت: برخی رانندگان در شرایط کمبود زمان در شرایط محدودیتهای کرونایی و برای سریعتر رسیدن به مقصد به منظور جبران زمان از دست رفته اقدام به حرکات و رفتارهای نابهنجار ترافیکی میکنند تا زودتر به مقصد رسیده و جریمه نشوند.
وی گفت: یکی از مهمترین عوامل محیطی که پس از اعلام محدودیتها و ساعات ممنوعیت تردد بر رفتار راننده تاثیر مستقیم دارد کمبود زمان و عدم برنامهریزی و اولویت بندی سفر است که همین عجله و زود رسیدن به مقصد، باعث برخی رفتارهای غلط ترافیکی از سوی رانندگان میشود.
همهخانی افزود: پلیس راهور وقتی میتواند دستورات ستاد ملی کرونا را به نحو شایستهای عملیاتی کند که ساعات تعطیلی اصناف مطابق با شروع ساعت محدودیتهای کرونایی باشد یعنی زمانی که محدودیتهای شبانه آغاز میشود اصناف باید تعطیل باشند تا حضور مردم و شهروندان در سطح شهر هم کمتر شده باشد و آن زمان است که پلیس میتواند بگوید که در شهر تردد نیست و رانندگان هم بهانهای برای رفت و آمد ندارند.
وی تصریح کرد: البته ساعت تعطیلی اصناف ارتباط مستقیم و موثری با شروع ساعت محدودیتها دارد چرا که باید این تناسب طوری برنامهریزی شود که با پایان کار اصناف فرصت و وقت کافی برای مغازه داران و رانندگان وجود داشته باشد تا به مقصد رسیده و به ساعت شروع محدودیتها وارد نشوند چرا که در مدت اخیر که ساعات تعطیلی اصناف 18 اعلام شده بود رانندگان فرصت مناسبی برای تصمیم گیری داشته و تناسب خوبی بین ساعت تعطیلی و شروع محدودیتها به مدت 2 ساعت وجود داشت و رانندگان توانستند به خوبی سفرهای خود را مدیریت نموده و در این مدت ما نیز شاهد ترافیک کمتری نسبت به روزهای گذشته بودیم.
همه خانی گفت: هوش هیجانی یا همان مهارتها و تواناییهای راننده در تصمیمگیریهای به موقع رانندگی، یکی از ابزارها و مهارتهایی است که هرچقدر راننده به آن مسلط داشته و از هوش بالایی در مواجهه با شرایط سخت و دشوار برخوردار باشد میتواند آستانه صبر خود را بالا برده و با رفتار شایسته ترافیکی، زمان مناسب رسیدن به مقصد را بدرستی کنترل و به اختیار خود درآورد که همین عامل زمان و فکر دیر رسیدن و جریمه شدن بعد از ساعات ممنوعیت تردد، راننده را عصبی و بیحوصله میکند که تاثیر منفی بر رانندگی خواهد داشت و میزان این تاثیر نیز مستقیماً به آستانه تحمل افراد بستگی دارد.
سرهنگ همهخانی اظهار داشت: در صورتی که آستانه تحمل رانندهای پایین باشد میتواند آغازگر بروز رفتارهای غلط ترافیکی شده و راننده را مجبور به انجام برخی کارها مانند مخدوشی پلاک، تردد با سرعت بالا، سبقت گرفتن از دیگر رانندگان، حرکتهای خطرناک و با سرعت از چراغ قرمز، عدم توجه به فرامین پلیس مستقر در معابر، عبور از محلهای ممنوع و تخلفات دیگر کند که همه آنها به مدیریت زمان و اولویت بندی سفر باز میگردد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست: اجازه ندهند زمان محدودیتهای کرونایی بر رانندگی آنها تاثیر بگذارد و کرونا به جای آنها در رانندگی تصمیم بگیرد.
وی به رانندگان توصیه کرد: سفرهای خود را اولویت بندی و مدیریت کنند تا به موقع و بدون عجله و شتاب و با آرامش به مقصد برسند.
معاون آموزش پلیس راهور پایتخت از ارگانهای مختلف مانند اصناف،ادارات و دیگر دستاندرکاران خواست که در موضوع ساعت کاری به جد پای کار آمده و هر یک بنا به وظیفه، مسئولیت خود را در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا اجرایی نمایند، چرا که در نهایت خروجی دستورات ستاد ملی کرونا را پلیس به مرحله عملیاتی درآورده و به عنوان مدیر ترافیک شهری باید ترافیک را کنترل کند.