جزئیات تغییر در سیستم تهویه واگن و ایستگاههای مترو تهران و کرج برای کاهش انتقال کرونا
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در مترو خبر داد و گفت: با تغییر برنامه سیستم تهویه ایستگاهها و قطارها جریان هوا در مترو افزایش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مترو تهران، فرنوش نوبخت درباره آخرین وضعیت سیستم تهویه مترو تهران اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا تردد با مترو با اما و اگرهایی رو بهرو شده است که ما در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم طبق پروتکلهای بهداشتی و استفاده از تجربه سایر متروها در جهان بدون هیچ وقفهای ایمنترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.
نوبخت افزود: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العملهای ستاد مبارزه با کرونا با تغییر بر روی سیستم تهویه قطارها و ایستگاهها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.امیدواریم با این کار نگرانی در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو کاهش یابد، اما از شهروندان و مسافران میخواهیم همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده و از سفرهای غیر ضرور بخصوص در ساعات پیک خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه قطارهای متروی تهران در دو نوع AC و DC در خطوط فعال هستند، ادامه داد: در هر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد که در قطارهای DC برای افزایش جریان هوا دریچههای ورودی هوای سیستمهای تهویه را در حالت دائم باز قراردادهایم و تعدادی از پنجرهها را نیز باز کردهایم اما در قطارهای AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه 14 سیستم تهویه، پنج سیستم را از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم کردهایم تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده شود و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فنهای خروجی هوا قرار دارد که در شرایط اضطراری کاربرد دارند اما تمامی فنهای خروجی هوا را روشن کردهایم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه اظهارداشت: در قطارهای کرج نیز همانند سیستمهای تهویه قطارهای DC تعدادی از پنجرهها را باز کردهایم و دریچه ورودی هوای سیستمهای تهویه نیز در حالت دائم باز است. نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگنها بسیار بهتر شده است، افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواکشهای ایستگاهها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام میشد. در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکشها و هواسازها و تغییر مستمر در برنامه فعال آنها در مترو سعی کردهایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: از هواسازها و هواکشها میتوان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مکش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاهها تغییر دهیم. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه بااشاره به اینکه هر ایستگاه مترو دارای پنج هواساز است که دو هواکش بین مسیر (داخل تونلهای منتهی به ایستگاه) تعبییه شدهاند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سکوها (محل تلاقی تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوادهی به ایستگاه را انجام میدهد، گفت: برای هواکشهای میان تونلی و دریچه هواسازها برنامهای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد کردهایم تا سیستمهای تهویه بر اساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهرهبرداری قرار گیرند.
نوبخت با بیان اینکه در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستمهای تهویه تکمیل هستند، گفت: سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر میکند.
وی ادامه داد: تعمیرات دورهای سیستمهای تهویه به طور مرتب انجام میشود و در حال حاضر میتوانیم این اطمینان را به شهروندان درخصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاهها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد میکنند مسئله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه جدی ما قرار دارد.
نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و پروتکلهای ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا بر مبنا افزایش جریان هوا سیستمهای تهویه تمامی قطارها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم و با رصد روزانهای که انجام میشود در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر اقدام به اصلاح آن میکنیم.