kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴

حاج قاسم؛ قهرمان برتر کودکان در یک پویش فرهنگی(اخبار ادبی و هنری)

نشست خبری و افتتاحیه پویش ملی «قهرمان من» با محوریت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی دیروز با حضور محمد یقینی، دبیر پویش، حجت‌الاسلام سبحانی، مدیر انتشارات جوان و سیدابراهیم علایی، تولیدکننده بازی دلاور در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

یقینی در این نشست با تأکید بر اینکه پویش «قهرمان من» به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود، گفت: در این پویش که با اهداف معرفی ویترینی کامل از محصولات فرهنگی تولید شده تا امروز با موضوع حاج قاسم سلیمانی، کمک به تولیدکنندگان این محصولات که در شرایط کرونایی آسیب‌دیده‌اند و ‌ترویج گفتمان قهرمان ملی محوری در جامعه دنبال شده، قرار است محصولات فرهنگی کودک و نوجوان متناسب با طرح این شهید جمع‌آوری و توزیع شوند.
وی افزود: خوشبختانه در کشور قهرمانان زیادی داریم و حتی منابع خوبی هم برای معرفی قهرمانان به کودکان که قشر اثرپذیر جامعه محسوب می‌شوند، وجود دارد؛ با این حال در تبدیل این قهرمانان به یک کاراکتر که پیوست فرهنگی داشته باشد، ضعف‌های زیادی داریم و این پویش در نظر دارد تا به معرفی قهرمانان به این قشر کمک کند. امروزه گردش مالی کاراکترهای فرهنگی در دنیا 2 هزار و 250 میلیارد دلار است و حتی در کشورهای پیشرفته این حوز 5 تا 10 درصد از GDP را شامل می‌شود، اما با وجود گردش 35 هزار میلیارد تومانی این حوزه در کشور، باید گفت که نیم درصد از محصولات این حوزه محتوای بومی ‌دارد و مابقی مربوط به کاراکترهای خارجی است.
دبیر پویش ملی «قهرمان من» با تأکید بر اینکه 10 کاراکتر محبوب فرهنگی در میان کودک و نوجوانان خارجی است، بیان داشت: با توجه به اینکه شهید قاسم سلیمانی جزو قهرمانان شناخته‌شده برای جامعه است، می‌توانیم این کاراکتر را به 10 تا 15 کاراکتر اول کشور تبدیل کنیم. همچنین این پویش 5 محصول فرهنگی کتاب، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، پوشاک و هدیه را شامل می‌شود.
حجت‌الاسلام سبحانی نیز با تأکید بر اینکه قطعا جامعه نیازمند معرفی الگو است، اظهار داشت: رسانه ملی با خرید سریال‌هایی از کشورهایی مانند کره تلاش می‌کند تا الگوهای ساختگی این کشور را به مردم نشان دهد، در حالی که خودمان الگوهای واقعی داریم و چرا نباید آنها را به جامعه نشان داد؟ الگوهایی که با معرفی‌شان می‌توان کاری کرد تا کودکان و نوجوانان پیرو و ادامه‌دهنده راه آنها باشند. باید کاری کنیم که سردار دل‌ها، سردار دل‌ها بماند و قاسم سلیمانی الگوی بشریت برای طول تاریخ خواهد بود، به همین دلیل باید کاری کنیم که زوایای مختلف این الگو را در وهله اول شناخته و بعد به جامعه بشناسانیم.
در بخش پایانی این نشست علایی، تولیدکننده بازی دلاور تصریح کرد: این یک بازی کارتی است که با 1800 ساعت نفر کار تولید شده است؛ خوشبختانه امروزه این بازی در حال ‌ترجمه شدن برای کشورهایی است که سردار قاسم سلیمانی در آنها شناخته‌شده است، همچنین در نظر داریم تا این بازی را با افراد شاخص دیگر در عراق و سوریه و شهیده زنده زکزاکی و ابومهدی المهندس تولید کنیم، با این حال باید به این مسئله‌ اشاره کنم که بحث صادرات این بازی به کشور لبنان در حال انجام است.
گفتنی است، در پایان این مراسم پسر شهید مدافع حرم پاشاپور به ذکر خاطراتی از این شهید پرداخت و در انتها نیز از پوستر پویش «قهرمان من» با حضور خانواده این شهید و مسئولین برگزاری پویش رونمایی شد.