kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور:

افغانستان امنیت خط ریلی خواف - هرات را تأمین می‌کند

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: افغانستان چه در زمان عملیات اجرایی خط ریلی خواف - هرات و چه بعد از بهره‌برداری از آن به جد درصدد تامین امنیت مسیر برآمده‌اند.





عباسی خطیبی در نشست خبری بهره‌برداری از خط ریلی خواف – هرات در استانداری خراسان رضوی افزود: یکی از دلایلی که ساخت راه آهن خواف - هرات اندکی به طول انجامید، ناامنی‌های داخل کشور افغانستان بود.
وی اضافه کرد: از سه سال قبل اولین مذاکرات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با مسئولان راه‌آهن افغانستان انجام و بر تامین امنیت این خط ریلی تاکید شد لذا مسئولان راه آهن افغانستان با هماهنگی مراجع ذیربط حفاظت و تامین امنیت بخشی از عملیات اجرایی راه آهن که توسط ایران در حال انجام بود را برعهده گرفتند.
خطیبی افزود: بنا به دستور والی هرات از سه ماه قبل ساخت پاسگاه‌های متعدد در طول مسیر ۶۲ کیلومتری راه آهن خواف – هرات آغاز شده که برخی از آنها ساخته شده و باقی نیز در دست ساخت است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: مسیر ریلی خواف – هرات در راستای اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه شروعی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی است به طوری که پس از بهره‌برداری از این مسیر، کشور افغانستان قطعه چهارم آن را خواهد ساخت و این خط ریلی را به مزار شریف متصل می‌کند.
خطیبی افزود: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات فقط اتصال ریلی بین ایران و افغانستان نیست بلکه گام نخست برای ایجاد یک کریدور شرقی – غربی است که چند کشور را به هم متصل می‌کند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: طول مسیر خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر است که متولی ساخت قطعات یک و ۲ آن به طول ۷۸ کیلومتر، ایران بوده و متولی ساخت قطعات سه و چهار آن کشور افغانستان است که قطعات یک، ۲ و سه آن به طول ۱۴۰ کیلومتر تا ایستگاه روزنک آماده بهره‌برداری است.
خطیبی اعتبار هزینه شده برای ساخت خط ریلی خواف- هرات را چهار هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار می‌شود و با بهره‌برداری از خط ریلی چابهار- زاهدان- مشهد، کریدور ریلی شمال- جنوب شکل می‌گیرد که از سرخس به غرب نیز متصل می‌شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در حال حاضر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی گمرک، شرایط و امکاناتی را فراهم کرده است که در خواف تشریفات گمرکی برای حمل‌ونقل باری در مرز انجام گیرد که در این راستا هفته گذشته قطار باری ۵۰۰ تن سیمان از ایستگاه روزنک به ایستگاه خواف منتقل و امور گمرکی آن در خواف انجام شد.
وی اضافه کرد: تاکنون کشور افغانستان راه آهنی مانند خط ریلی خواف – هرات با این استاندارد و کیفیت نداشته است و افغانستان به طور جدی به دنبال ساخت قطعه چهارم این خط ریلی است تا فاصله مزار شریف تا مرز ازبکستان و افغانستان را پوشش دهد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: منافع بهره‌برداری از خط ریلی خواف- هرات فقط مختص ایران و افغانستان نیست بلکه چندین کشور از آن منتفع می‌شوند لذا تفاهم نامه‌هایی در این زمینه بین کشورهای ایران، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان امضا شده است.
خطیبی افزود: ساخت راه آهن خواف- هرات تکمیل و آزمایشهای مربوط به سرعت و انتقال بار انجام شده است اما برای بخش مسافری باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابه جایی مسافر انجام گیرد.