معاون سازمان محیط زیست:
عملکرد دستگاههای متولی اجرای قانون هوای پاک اصلا قابل قبول نیست
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: به عنوان یک دستگاه نظارتی عملکرد دستگاههای متولی در اجرای قانون هوای پاک را ارزیابی کردیم اما نتیجه به دست آمده اصلا قابل قبول نبود.
سال ۱۳۹۴ لایحه قانون هوای پاک تدوین و به مجلس شورای اسلامی داده شد که بالاخره در ۲۵ تیر سال ۱۳۹۶ بعد از سه سال تلاش قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاههای مرتبط ابلاغ شد.
در قانون هوای پاک وظایف دستگاههای مرتبط در راستای کاهش آلودگی هوا مشخص و به آنها ابلاغ شد که به نظر میرسید دیگر این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود اما به نظر میرسد این قانون آنطور که باید موفق نبوده است چراکه بنا به گفته مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عملکرد دستگاههای متولی در زمینه اجرای قانون هوای پاک اصلاً قابل قبول نیست.
تجریشی در این باره به ایرنا گفت: در قانون هوای پاک وظایف دستگاههای اجرایی مرتبط مشخص و به آنها ابلاغ شده که به نظر میرسد به این وظایف به خوبی عمل نکردهاند چون اگر غیر از این بود امروز شرایط هوا باید در وضعیت بهتری قرار میگرفت.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی اقدام به ارزیابی دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک کرده است که مشخص شد متأسفانه حتی برخی دستگاههای اجرایی وظیفه خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک را نمیدانستند یعنی حتی برخی دستگاههای اجرایی متولیگری خود را هم نمیدانستند در حالی که همه بندهای قانون هوای پاک به دستگاههای متولی ابلاغ شده است، این یعنی اینکه متولی اجرای این قانون معلوم نیست.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این رو اوایل امسال آمدیم همه وظایف دستگاههای اجرایی مختلف را در رابطه با قانون هوای پاک بخش به بخش و به تفکیک دستگاههای اجرایی مشخص و به آنها ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم که عملکرد خود را برای ما ارسال کنند.
تجریشی اظهار داشت: بعد از آن فقط پنج دستگاه از جمله وزارتخانههای نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست جواب دادند و بقیه دستگاهها هیچ پاسخی به سازمان محیط زیست ارسال نکردند، ما هم بر اساس این جوابها عملکرد دستگاهها را ارزیابی کردیم.
وی تاکید کرد: هر چند برخی دستگاهها در انجام برخی وظایف خود خوب عمل کردند مانند وزارت نفت در تهیه سوخت استاندارد که امسال بین ۸۰ تا ۸۵ درصد استاندارد است، اما در بخش دیگر وظیفه خود مانند اجرای طرح کهاب چندان موفق نبوده، بنابراین با این تقسیمبندی مشخص کردیم که وزارت کشور حدود ۵۰ درصد، نفت بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و نیرو هم ۹۰ تا ۱۰۰ درصد عملکرد خوبی داشتهاند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این میان چهار نهاد مانند وزارتخانههای صمت، آموزش و پرورش، بهداشت و صدا وسیما هیچ جوابی به سازمان ندادند، البته برای این کار سامانهای طراحی کرده بودیم که دوباره آن را برای این دستگاهها ارسال کردیم تا گزارش عملکرد خود را در قالب وظیفهای که نسبت به اجرای قانون هوای پاک دارند برای ما ارسال کنند. تجریشی گفت: ارزیابیها نشان داد که دستگاهها در اجرای آن بخش از قانون هوای پاک که به آنها مربوط بود چندان قوی عمل نکردند، مثلاً وزارت راه در کاهش آلودگی صدا ناشی از فعالیتهای ساختمانی باید دستورالعمل میداد که نداده، یا در مدل پیشبینی آلودگی هوا ۵۰ درصد پیشرفت داشته همچنین اجرا و راهاندازی شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخداد سیل جزو وظایف آنها است که به خوبی اجرا نکردند.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در اجرای طرحهای بیابان زدایی به منظور مهار کانونهای مستعد بیابان زایی ۴۰ درصد پیشرفت داشته، وزارت نیرو در حقابه تالابها و خورها اطلاعات نداده یا برنامه تأمین منابع آب برای سرانه فضای سبز شهرهای بالای ۵۰هزارنفر از محل پساب شهری را هنوز ارائه نداده است، همچنین وظیفه وزارت کشور نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر است که ضعیف عمل کرده، تدوین دستورالعمل اجرایی راهاندازی سرویس رفت و آمد کارکنان نیز جزو وظایف این وزارتخانه بود که هنوز تدوین نکرده است و اسقاط موتورسیکلتهای بنزینی فرسوده نیز صفر درصد است.
معاون سازمان محیط زیست افزود: وزارت صمت نیز ۹ وظیفه دارد مانند استاندارد یورو ۶، نصب فیلتر دوده و اعمال حداقل حدود آلایندگی خودروهای غیر دیزلی وارداتی که گزارشی ارائه نکرده است، همچنین عملکرد وزارت اقتصاد، سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه و بودجه هم صفر بوده است، همچنین صدا و سیما طبق قانون هوای پاک باید برنامههای تبلیغی و یا آموزشی محیط زیستی را رایگان پخش کند اما زیر بار نمیرود، این عملکردها اصلاً قابل قبول نیست.