kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

فعالیت خط کانتینری خزری بین ایران و آستراخان روسیه آغاز شد

تخلیه نخستین محموله کانتینری آزمایشی در چارچوب خدمات جدید شرکت «خطوط کانتینری خزر» برای حمل کالا در بندر «آرمادا» بین آستراخان روسیه و ایران انجام شد.



به گزارش ایرنا، نخستین کشتی ویژه کار در خط آزمایشی کانتینری بین آستاراخان و ایران در بخش خزر از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب روز شنبه وارد آستاراخان شد. سفر بعدی این کشتی برای اواسط دسامبر ماه جاری(آذر- دی) برنامه‌ریزی شده است.
این  نخستین کشتی اختصاصی در خط کانتینری حمل کالای آزمایشی ایران- آستراخان است و  این خدمات در منطقه ویژه بندری آستراخان ادامه خواهد یافت.
در حال حاضر دو کشتی با ظرفیت ۱۳۱ کانتینر ۲۰ فوتی در این مسیر فعالیت خود را آغاز کرده و در چند روز آینده ۶۰ کانتینر حاوی مواد غذایی، مقوا و غلات به ایران ارسال خواهد شد.
ایگور بابوشکین فرماندار آستاراخان در این مورد گفت: دولت در تلاش برای راه‌اندازی بخش دریایی کریدور شمال و جنوب است که یک اقدام راهبردی در سطح فدرال روسیه است.
 وی افزود: ما در چارچوب دستورالعمل‌های رئیس‌جمهوری روسیه که از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر در منطقه آستاراخان حمایت کرد، عمل می‌کنیم.
بابوشکین اظهار داشت‌: اهمیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی «شمال- جنوب» امروز به دلیل افزایش تجارت بین روسیه و اروپا با هند و علاقه زیاد شرکت‌های اروپای غربی برای ارسال کالا به کشورهای آسیای میانه در حال افزایش است.  
یوری تسوتکوف، معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه هم گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی برای توسعه سریع کریدور حمل و نقل شمال و جنوب هستیم که البته نیاز به حل بسیاری از مسائل مرتبط مثل لایروبی، ساخت پایانه‌های کانتینری، توسعه بنادر آستاراخان دارد.
وی گفت: توسعه فناوری اطلاعاتی و دیجیتالی در خط کانتینری توسط دولت فدراسیون روسیه تصویب شده است که در مرحله بعد عملی خواهد شد.
تسوتکوف تصریح کرد: این کار به طور مشترک توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و حمایت دولت‌های روسیه، ایران، ترکمنستان، هند و آلمان انجام می‌شود.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت، اظهار کرد: پروژه ایجاد زیرساخت حمل و نقل برای انتقال بار از آسیا به اروپا و بالعکس از طریق بنادر ایران و روسیه در خزر مد نظر است.