kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
دیپلمات‌های غربی:

شورای امنیت سازمان ملل درباره ترور فخری‌زاده اقدامی انجام نمی‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر انفعال خود را در قبال جمهوری‌ اسلامی ایران نشان داد و دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که بعید است این نهاد بین‌المللی اقدامی را درخصوص ترور دانشمند ایرانی صورت دهد.




به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر انفعال خود را در قضیه ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران اثبات کرد.
مجید تخت‌‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز شنبه (هشتم آذرماه) و یک روز پس از ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران با ارسال یک پیام مکتوب به شورای امنیت از وجود شواهدی جدی درباره نقش رژیم صهیونیستی در ترور این دانشمند ایرانی خبر داد و از این نهاد بین‌المللی خواست تا این اقدام را محکوم کنند. آن‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که احتمالاً کسی اهمیتی به این درخواست جمهوری اسلامی ایران ندهد. طبق این گزارش،‌ در صورت درخواست یکی از اعضای شورای امنیت، این نهاد ۱۵ عضوی می‌تواند پشت درهای بسته درخصوص ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران بحث و گفت‌وگوهایی را صورت دهد یا اینکه با اجماع درخصوص صدور یک بیانیه در این زمینه موافقت کنند اما جری ماجیلا، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برای ماه فعلی (دسامبر) روز سه‌شنبه اعلام کرد که تاکنون هیچ‌یک از اعضا درخواست بحث درباره ترور فخری‌زاده را مطرح نکرده است. طبق این گزارش،‌ دیپلمات‌های غربی همچنین اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه بحثی درباره صدور بیانیه درخصوص ترور فخری‌زاده صورت نگرفته است.
شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد و توانمندی صدور مجوز اقدام نظامی یا وضع تحریم علیه کشورها را دارد اما برای پیشبرد چنین اقداماتی به دست‌کم ۹ رأی موافق بدون رأی وتوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز دارد.
شورای امنیت سازمان ملل در حالی در قضیه ترور شهید فخری‌زاده سکوت پیشه کرده است که تمامی شواهد حکایت از نقش رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی دارد.
اگنس کالامارد، بازرس ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقانونی روز جمعه هفته گذشته در پی ترور محسن فخری‌زاده گفت، سؤالات زیادی حول محور قتل فخری‌زاده وجود دارد اما در ادامه به مفهوم قتل هدفمند فرامرزی در خارج از درگیری‌های مسلحانه اشاره کرد. وی در پیامی در صفحه توییتر خود تصریح کرد: «قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.» واکنش‌های کشورها، اشخاص و نهادهای بین‌المللی به ترور وحشیانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور ادامه دارد.
ایران در واکنش به جنایت
ترور فخری‌زاده
حماسه به پا خواهد کرد
علی رمضان الاوسی، مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس گفت: «دشمنان از هرگونه پیشرفت علمی ایران هراس دارند و شهید محسن فخری‌زاده در زمینه تست تشخیص کرونا و حتی واکسن آن، دستاوردهایی داشته است. این‌گونه پیشرفت‌ها به مذاق دشمنان خوش نمی‌آید. مشکل این است که دشمنان نمی‌خواهند کشور قدرتمند ایران به ژاپن منطقه تبدیل شود و نمی‌خواهند که ایران به خود اتکا داشته باشد و به‌دنبال آن هستند که ایران دنباله‌روی کشورهای غربی و صهیونیست‌ها باشد. دشمنان مخالف پیشرفت ایران هستند.»
وی تاکید کرد: «ملت ایران با صلابت و قدرت می‌تواند بر این چالش‌ها فائق آید و با مزدورانی که با گرفتن پول اقدام به ترور و کشتار انسان‌های بی‌گناه می‌کنند مقابله کند. معتقدم که ملت ایران در واکنش به این جنایت حماسه به پا خواهد کرد و واکنش ایران بسیار قدرتمندانه و در خانه خود دشمنان خواهد بود. ایران قطعا پس از ارزیابی وضعیت، پاسخ رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همدست با صهیونیست‌ها را خواهد داد.»
ایران می‌تواند
به کمک محور مقاومت
پاسخ این جنایت را بدهد
دکتر علی جابر التمیمی، فعال سیاسی عراق نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره جنایت ترور دانشمند شهید «محسن فخری‌زاده» گفت که این حق قانونی ایران است که به عاملان این ترور پاسخ دهد. وی تصریح کرد: «ایران دارای شواهد و مدارکی است که اسرائیل و آمریکا در این عملیات نقش داشته‌اند و از این طریق می‌تواند در سازمان ملل متحد علیه واشنگتن و تل‌آویو شکایت کرده و خواستار مجازات بین‌المللی علیه آنها شود و بر اساس قوانین بین‌المللی ایران می‌تواند از این حق خود استفاده کند و افکار عمومی جامعه بین‌الملل نیز در این زمینه از ایران حمایت خواهد کرد.»
التمیمی درباره نحوه واکنش محور مقاومت به این جنایت گفت: «این در اختیار ایران اسلامی است که چگونه واکنش نشان دهد و تهران بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل می‌تواند با تمامی گزینه‌ها به دفاع قانونی از خود در مقابل این جنایت بپردازد. ایران همچنین می‌تواند از طریق هم‌پیمانان خود و به کمک محور مقاومت پاسخ این جنایت را بدهد و نحوه این واکنش طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.»
به گزارش فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تأکید مجدد بر مجرمانه بودن اقدام تروریستی در به شهادت رساندن شهید محسن فخری‌زاده، مواضع اتحادیه اروپا را در این خصوص تشریح کرد. وزارت خارجه ارمنستان، ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد و تسلیت گفت. کره جنوبی، بلژیک، سریلانکا، کرواسی، کویت، اردن و بحرین نیز ترور دکتر محسن فخری‌زاده را محکوم کردند.
برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار ایرج مسجدی، سفیر ایران در این کشور، ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کرد.
آندره ساوینیک، رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس روز سه‌شنبه شهادت دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را یک اقدام تروریستی خواند.
رئیس حزب جنبش ملی ترکیه روز سه‌شنبه ترور محسن فخری‌زاده مهندس دفاعی و هسته‌ای ایران را محکوم کرد.
به نوشته روزنامه ینی شفق، دولت باشلی، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه در نشستی با اعضای حزب خود، ضمن انتقاد از ترور دانشمند ایرانی گفت: «ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در روز جمعه در تهران قتل سنگینی بود که فرقی با ترور قاسم سلیمانی در ژانویه سال گذشته نداشت.»
وی در ادامه گفت: «آشکار است که این حمله وحشیانه به‌صورت کاملا سازمان‌یافته انجام شد و آنچه که توجه ما را به خود جلب می‌کند، زمان این ترور است.»
به گزارش فارس، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده است، اطلاعاتی در خصوص ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای ایران ارائه کرد. طبق این گزارش، این مقام آمریکایی در این خصوص گفت که تل‌آویو در پشت عملیات ترور دانشمند هسته‌ای ایران قرار دارد.
سی‌ان‌ان: افکار عمومی ایران به شدت از ترور فخری‌‌زاده خشمگین است
روزماری چرچ، مجری سرشناس سی‌ان‌ان در مصاحبه با فردریک پلتن از او درباره واکنش‌ها در ایران به ترور این دانشمند برجسته سوال کرد.
پلتن در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من در حال حاضر (در ایران) ملاحظات بسیاری (درباره ترور شهید فخری‌زاده) وجود دارد. اول از همه اینکه عصبانیت زیادی در بین شاخه‌های ساختار قدرت ایران (درباره این ترور) وجود دارد اما باید صادقانه بگویم در بین مردم عادی ایران هم خشم زیادی درباره ترور محسن فخری‌زاده وجود دارد.»
این خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان با اذعان به جایگاه والای علمی شهید محسن فخری‌زاده افزود: «البته که (محسن فخری‌زاده) یک دانشمند مورد احترام در ایران بود.»
وی گفت: «ایرانی‌ها می‌گویند، (شواهد و سرنخ‌های) بسیاری نشان می‌دهند که اسرائیل در (ترور شهید فخری‌زاده) دخیل بوده است و آنها معتقدند که اسرائیل با آمریکا و برخی از متحدانش در خاورمیانه (در این ترور) تبانی کرده‌اند.»