kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

دولت لایحه بودجه 1400 را به مجلس فرستاد/افزایش 36 درصدی وابستگی به نفت!

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری لایحه بودجه سال آینده را در صحن علنی مجلس تقدیم کرد.


سرویس سیاسی-

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد
تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور از مهم‌ترین دستورکارهای خانه ملت بود.
قالیباف: اتکای بودجه به نفت
 شرّ مطلق و تکیه بر باد است
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: اصلاح بودجه به نفع مردم کاری است که باید در بلندمدت انجام شود.
وی تأکید کرد: بودجه عادلانه می‌تواند اقتصاد کشور را قوی کند و باید تلاش کنیم که برخی از محورهای اصلی ساختار بودجه را عملیاتی کنیم و از همین امسال مقدمات اصلاح نهایی بودجه آغاز شود.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنچه در نهایت باید به‌طور واقعی به آن توجه کنیم، عدم اتکا به نفت است که این مسئله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است چرا که اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است.
قالیباف افزود: مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به‌طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی‌نظیر به نسل‌های آینده خواهند کرد و نفت را به‌جای مصرف عمومی و رفع مایحتاج بودجه‌ای، به بخش‌های توسعه‌ای منتقل می‌کنند.
رئیس ‌مجلس گفت: امیدوارم دولت برای پیش بردن این هدف مهم و سرنوشت‌ساز، اراده لازم و کافی را در مدت پیش‌رو به خرج دهد و ما تلاش خواهیم کرد در همین لایحه، فشار کسری بودجه به عنوان اُم‌المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم که این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم، برداشتن موانع تولید و کسب‌وکار و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی ممکن خواهد شد و ابداً دور از ذهن نیست.
وی خاطرنشان کرد: بودجه در مجلس با هدف رفع برخی ‌اشکالات ساختاری درخصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد و نظارت دقیق بر نظم مالی به ویژه در بخش مصارف بودجه و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه، از دیگر موارد اصلی مد نظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش‌ها و بی‌نظمی‌های بودجه‌ای سر و سامان بگیرد و نگرانی مردم در این خصوص کاهش پیدا کند.
رئیس ‌مجلس گفت: مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور، از دیگر اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است و با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک‌تک آنها محقق خواهد شد و این مسئله به قوی شدن کشور منجر می‌شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت؛ مگر آنکه هدفمان قوی کردن مردم باشد.
قالیباف افزود: پیش از این مجلس شورای اسلامی بررسی بودجه شرکت‌های دولتی را که به مجلس تقدیم شد، آغاز کرده و این نیز بخش مهمی از روند بررسی لایحه بودجه خواهد بود و یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم که برخی از خسارت‌هایی را که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است را جبران کنیم.
روحانی به مجلس نرفت؛
لایجه بودجه با اسنپ فرستاده شد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه اعلام کرد که «روحانی» خود را پایبند به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند و از این رو رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نمی‌شود و «محمد باقر نوبخت» رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه، بودجه سال آینده را تقدیم مجلس می‌کند.
با این حال، نه روحانی و نه نوبخت به مجلس نرفتند و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، روز گذشته لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد.
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری شفاهی گفت: رئیس‌جمهور باید در صحن مجلس توضیحاتی درباره کلیات لایحه بودجه به نمایندگان ارائه می‌داد اما وی در مجلس حاضر نشد.
وی بیان کرد: گویا علت نیامدن رئیس‌جمهور به مجلس، بیماری کرونا است اما وی باید به این نکته توجه کند که نمایندگان و معاونان وی هم انسان هستند و شایسته نیست که لایحه بودجه با اسنپ به مجلس ارسال شود.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس اظهار داشت: ما نباید این اهانت‌ها را بپذیریم و مطابق با این بودجه، برای دولت آینده ۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به وجود خواهد آمد و بهتر بود این لایحه را به دولت برمی‌گرداندیم.
فرصت ۱۰ روزه نمایندگان
برای ارائه پیشنهاد درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰
بر این اساس، نمایندگان مجلس ۱۰ روز کاری فرصت دارند نسبت به بررسی مفاد لایحه پیشنهادی اقدام کنند.
در زمان تحویل لایحه بودجه، علی نیکزاد، نائب رئیس‌ مجلس اداره مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بود.
در این راستا، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت ‌رئیسه مجلس در نشست علنی دیروز پارلمان پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور از سوی نماینده دولت، گفت: متن لایحه چاپ شده و در راستای بررسی این مهم در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به کمیسیون تخصصی ارائه دهند همچنین کمیسیون مربوطه نیز دو هفته مهلت خواهد داشت تا این پیشنهادات را بررسی کند.
وی خاطرنشان کرد: پس از پایان مهلت دو هفته‌ای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تشکیل خواهد شد
لایحه بودجه به همراه ۱۷ جلد مستندات
 به مجلس ارائه شده است
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و طی اخطار قانون اساسی، گفت: امروز شاهد بودیم که یک لوح به عنوان لایحه بودجه به هیئت‌رئیسه تقدیم شد.
وی افزود: مشخص نیست که آیا جداول بودجه ارائه شده یا خیر و مابه‌التفاوت قیمت ارز به چه شکل محاسبه شده است؟
عضو هیئت‌ رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر لایحه بودجه قابل دفاع بود، نوبخت به صحن علنی می‌آمد اما ما صرفاً ارائه یک پوشه را دیدیم که این مسئله با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.
در ادامه جلسه احمد امیرآبادی فراهانی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: لایحه بودجه به همراه ۱۷ جلد مستندات به مجلس آمده و در فِلشی در کازیوی نمایندگان قرار گرفته است.
جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور منتشر شد؛
افزایش ۳۶ درصدی وابستگی به نفت
بر اساس جزئیات منتشر شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، بودجه عمومی ۹۲۹, ۸۲۱ میلیارد تومان شامل منابع عمومی ۸۴۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان و درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۸۸ هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی نیز 1/561 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
بر اساس جداول بودجه، دولت برای سال آینده ۱۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت در قالب اوراق در نظر گرفته است. علاوه ‌بر این، براساس بند الف تبصره یک، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی که باید براساس برنامه ششم توسعه ۳۸ درصد باشد، ۲۰ درصد تعیین شده است و دولت پیشنهاد داده که سهم صندوق صرفاً ۲۰ درصد باشد و ۱۸ درصد مابقی سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود. براساس جزئیات جدول شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۱۸ درصد مذکور که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود بالغ بر ۷۵.۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
براین اساس منابعی که دولت در سال آینده از محل نفت برای خود پیش‌بینی کرده جمعاً حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که سقف درآمدهای نفتی در قانون بودجه سال جاری حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب، درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه امسال ۵.۵ برابر شده است.
از آنجا که منابع عمومی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده می‌توان نتیجه گرفت وابستگی بودجه به نفت حدود ۳۵.۶ درصد است؛ این نسبت در قانون بودجه امسال ۱۰ درصد بوده است.
در لایحه بودجه سال آینده کل کشور به گفته رئیس‌جمهور، افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان، افزایش معافیت مالیاتی حقوق کارمندان از ۳ به ۴ میلیون تومان، افزایش حداقل حقوق کارمندان از 2/8 به 3/5 میلیون تومان، پیش‌بینی ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش فقر مطلق و ۲ برابر شدن بودجه بخش سلامت در نظر گرفته شده است
تذکر شفاهی
در مورد دریافت حقوق‌های نجومی
حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری شفاهی با انتقاد از حقوق‌های نجومی اظهار داشت: ما باید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را که مفاد آن درباره رعایت در نظام پرداخت و عدالت‌محوری است، مورد توجه جدی قرار دهیم.
وی بیان کرد: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن و شفاف است و اگر به این سیاست‌ها توجه ویژه شود، قطعاً شاهد مشکلاتی چون دریافت حقوق‌های نجومی نخواهیم بود چرا که دریافت حقوق‌های نجومی به معنای دور شدن از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان از مطالبات مهمی است که همواره مردم به دنبال آن هستند و باید عملیاتی شود.
موسوی لارگانی: آقای رئیس‌جمهور،
گرای غلط ندهید!
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت ‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان طی تذکر شفاهی گفت: اقدام بزدلانه صهیونیست‌ها در ترور شهید فخری‌زاده را محکوم می‌کنیم و خواستار پاسخی محکم، قاطع و بازدارنده هستیم.
وی خطاب به رئیس‌جمهور، تصریح کرد: آقای روحانی! لازم می‌دانم از شما تشکر کنم که امروز هم به ملت ایران بی‌احترامی کردید و به مجلس نیامدید و البته دوست داشتیم که امروز بودید و حرف ملت را می‌شنیدید.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور! باید حرف‌های سنجیده‌تر بزنید و نباید گرای غلط دهید.
موسوی لارگانی گفت: رئیس‌جمهور مصوبه هسته‌ای مجلس را مضر دانسته که با شأن و جایگاه حقوقی وی تناسب ندارد و باید از وی بپرسیم که آقای روحانی! گلابی‌های برجام شما فقط ترور و تحریم بود؟ احتمالاً دوباره مستوجب خشم و شکایت مجدد رئیس‌جمهور خواهم شد.
گفتنی است بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی درخصوص کیفیت و قیمت خودرو، بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمک‌های‌ اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه موافقت‌نامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه از دیگر دستور کارهایی بود که نمایندگان دیروز به آنها رسیدگی کردند.