kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
اقدام عجیب و قابل تأمل مسئولان دولتی

اصرار به اجرای یکطرفه تعهدات برجام با حمله به طرح راهبردی مجلس!

مجلس قانون بازدارنده تصویب می‌کند تا اروپا را برای الزام به اجرای تعهداتش (لغو تحریم‌ها) به تکاپو وادارد؛ در مقابل برخی دولتمردان و حامیان سیاسی آنها، طوری فضا سازی می‌کنند که ضرب و اقتدار اقدام مجلس گرفته شود. این مدل ضربه‌گیر شدن، عجیب و شک برانگیز نیست؟!



سرویس سیاسی-

مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه (11 آذر) طرح بسیار مهم و راهبردی ملزم ساختن دولت به خروج از تعهدات برجامی و خروج از پروتکل الحاقی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رساند.
این طرح راهبردی ابزاری قدرتمند برای وزارت خارجه و دولت و در جهت احقاق حقوق برجامی ایران است که می‌گوید ایران نباید یکطرفه تعهدات خود را انجام داده و طرف عهدشکن باید بابت بی‌عملی خود هزینه بدهد. طرح راهبردی مجلس در حقیقت در راستای منافع ملی و علیه منافع آمریکا و تروئیکای اروپایی است.
اما عجیب اینجاست که بلافاصله مسئولان دولتی مخالفت خودشان را با این طرح اعلام کردند و حتی تصمیم‌گیری درباره این موضوع را خارج از اختیار مجلس و فراقوه‌ای اعلام کردند. طی امروز و دیروز هم برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت به مصوبه مهم مجلس که به نوعی پایان دهنده تعهدات یک طرفه برجام است، حمله کرده‌اند.
طرح راهبردی مجلس مضر است
یا اجرای یکطرفه برجام؟!
رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت از عدم موافقت دولت با مصوبه مجلس و مضر بودن آن سخن گفت و افزود : دولت با مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.
 محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره لغو تحریم‌ها گفت: در جلسه امروز هیئت دولت مقداری از وقتمان صرف بحثی که دیروز در مجلس در رابطه با طرحی در زمینه مسئله هسته‌ای که تصویب شد، گذشت. مصوبه مجلس درباره بحث هسته‌ای نگرانی‌هایی را بین اعضای دولت ایجاد کرد که هیچ مشورتی با وزارتخانه‌های ذی‌ربط نشده و نحوه اجرای آن مشکلاتی ایجاد می‌کند.
واعظی تصریح کرد: اکثر اعضای دولت نگرانی‌هایی داشتند، زیرا با بخش‌های ذی‌ربط مشورت نشده بود که ممکن است در نحوه اجرا مشکل ایجاد کند و در روابط خارجی ما مشکلاتی به وجود بیاورد.
جهانگیری: به شورای نگهبان نامه نوشتیم/ کدخدایی: نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم
 همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: بحث مهمی که امروز در دولت انجام گرفت و من هم نامه آن را برای آیت‌الله جنتی تهیه کردم که نظرات دولت را بفرستم درباره مصوبه‌ای بود که مجلس بعد از ظهر روز گذشته انجام داد.
جهانگیری با بیان اینکه بحث هسته‌ای بیش از دو دهه است که در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و مسائل پیرامونی بسیار زیادی داشته است، اظهار داشت: تدبیری که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی کردند مدیریت مسئله هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی کشور است.
وی افزود: در دنیا براساس برداشت‌اشتباه، مسئله هسته‌ای کشور را به یک مسئله مهم تبدیل کردند کشورهای متعدد، شورای امنیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های مختلفی در دنیا مدعی شدند و لازم بود که در ایران از یک جا مدیریت شود که این مسئله بتواند به خوبی پیش برود.
این اظهارات جهانگیری در حالی بیان شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی اعلام کرد: با توجه به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس درخصوص طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در این باره، تاکنون نامه‌ای دریافت نکردیم و طبیعتاً اگر نامه‌ای بیاید و ملاحظاتی وجود داشته باشد بر اساس اختیارات قانونی آن را مدنظر قرار خواهیم داد.
اصرار دولتی‌ها به اجرای یکطرفه برجام
عجیب و شک برانگیز نیست؟!
عجیب اینجاست که برخی دولتمردان و رسانه‌ها و فعالین اصلاح‌طلب از اینکه زورگویی آمریکا و اروپا مورد هجمه قرار گرفته است، برآشفته و عصبانی شده‌اند! مجلس قانون بازدارنده تصویب می‌کند تا اروپا را برای الزام به اجرای تعهداتش (لغو تحریم‌ها) به تکاپو وادارد؛ در مقابل برخی دولتمردان و حامیان سیاسی آنها، طوری فضاسازی می‌کنند که ضرب و اقتدار اقدام مجلس گرفته شود. این مدل ضربه گیر شدن، عجیب و شک برانگیز نیست؟!
برجام، وقتی ارزش و اعتبار دارد که غرب به تعهداتش عمل کند و حقوق و منافع ما تامین گردد. اما از نظر غرب، برجام خوب، همین برجام مسخ شده و یکطرفه شده است. این وسط، شانتاژ کنندگان علیه مصوبه مجلس، طرف ملت ایران هستند یا وکیل مدافع غربِ عهدشکن؟!
دولت روحانی هفت سال است کشور را معطل برجام نگه داشته و درباره این مسیر غلط لجبازی می‌کند. این در حالی است که خسارت‌های توافق سعدآباد، یک صدم خسارت‌های برجام نیست.
دولت نه تنها جبران نمی‌کند، بلکه مسئولیت شناسی مجلس را هم تخطئه می‌کند. آیا ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات، در مرور زمان، مشمول قهقرای بیشتر شده؟ اگر عدم پیشرفت و مساوی بودن دو روز انسان، زیانکاری شمرده شده، درباره پسرفت پیوسته این طیف و خسارتشان بر پیشرفت و اقتدار ملی چه باید گفت؟ از سر بی‌خردی و ندیدن عبرت‌هاست، یا سست عنصری و ضعف نفس؟
شاید هم می‌خواهند کارنامه پر خسارت خود را در آستانه انتخابات به حاشیه برانند و دوباره کشور را در برابر فشار دشمن دوقطبی کنند؛ یا اینکه برخی از آنها ماموریت دارند. در چنین شرایطی حق بلکه وظیفه قانونی مجلس است که در این تعهدات یکطرفه بازنگری کند و بر قدرت بازدارنده کشور در حوزه دیپلماسی بیفزاید.