kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
شورای عالی سیاسی یمن منتشر کرد

گوشه‌ای از جنایات هولناک ائتلاف سعودی در یمن

مقامات شورای عالی سیاسی یمن طی یک کنفرانس خبری در صنعا، آماری از جنایات ائتلاف سعودی در یمن طی شش سال گذشته ارائه کرد. طبق این آمار جدید‌، 16800 غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.



دیروز کنفرانسی مطبوعاتی در صنعا درباره جنایات و تخلفات ائتلاف سعودی از ابتدای حمله به یمن در سال 2015 تاکنون برگزار شد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، «عبدالإله حجر» مشاور رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن و رئیس‌هیئت مکلف به همکاری با کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای، در این کنفرانس گفت، میانگین جمعیت زیر فقر در یمن در سال ۲۰۱۹ به ۸۵ درصد رسیده و نسبت بیکاری نیز بالغ بر ۶۵ درصد شده است. بر اساس این گزارش، آمارها حکایت از شهادت ۱۶۸۰۲ نفر(۱۰۶۸۸ مرد، ۳۷۵۳ کودک و ۲۳۶۱ زن) یمنی در پی حملات سعودی دارند. ائتلاف سعودی همچنین‌، ۴۸۳ بیمارستان و مرکز بهداشتی را به صورت کلی یا جزئی تخریب کرده و این منجر به توقف کار ۶۰ درصدی بیمارستان‌ها شده است. دیگر خسارت‌های وارد شده به یمن در پس تجاوز ائتلاف سعودی‌، به این شرح است: تخریب ۱۴ بندر با بمباران مستقیم، وارد کردن خسارت چند میلیاردی به بخش برق، انجام ۱۷۴۸ حمله به تأسیسات امنیتی(که منجر به تخریب ۴۷۷ عدد از آنها‌، شهادت ۱۷۸ نیروی امنیتی و جراحت ۱۳۹ نفر دیگر شد)، تخریب ۴۹۷۶ کیلومتر جاده، ۱۰۱ پل و سوزاندن بیش از ۶۲۷۸ وسیله نقلیه، تخریب ۴۷۲ جایگاه سوخت، تخریب ۴۷ سازمان رسانه‌ای در کنار تخریب یا وارد کردن خسارت به ۲۸ مرکز رادیو و تلویزیونی، بمباران ۱۳۱ عدد از تأسیسات ورزشی و حمله به مساجد، اماکن تاریخی و باستانی، بمباران ۱۳۲۷ مسجد و تخریب ۴۱۷ اثر باستانی، استفاده از انواع سلاح‌های ممنوعه مانند بمب‌های خوشه‌ای، فسفری، صوتی و غیره. همچنین، طبق این گزارش، به دلیل حمله و محاصره ائتلاف،۲۰ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی در رنجند و دستیابی به ۳۶۲ نوع دارو مشکل شده است.
توافق ننگین دولت‌هادی با ریاض
از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک در «ریاض» از امضای توافقی میان عربستان و دولت مستعفی «عبد ربه منصور‌هادی» خبر می‌دهند که طبق آن، سعودی‌ها در ازای بسط نفوذ خود در استان «المَهَره»، شهر «عدن» را که در کنترل «شورای انتقالی جنوب» (تحت حمایت امارات) قرار دارد، بار دیگر به دولت‌هادی باز می‌گردانند. به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، این توافق در خلال هفته جاری و پیش از آن صورت گرفت که «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن، روز دوشنبه به همراه «محمد آل جابر» سفیر ریاض در یمن، یه طور ناگهانی به استان المهره در شرق این کشور رفت. سفیر آمریکا چند روز پیش نیز با «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد سعودی و معاون وزیر دفاع این کشور دیدار کرده بود. به گفته این منابع، طبق این توافق، دولت سعودی قول حمایت سیاسی و نظامی از دولت منصور‌هادی برای بازگشت به استان «عدن» در جنوب یمن را داده است و در ازای آن می‌خواهد تا به صورت نامحدود در استان المهره، حضور داشته باشد؛ استانی که عربستان را به دریای مکران متصل می‌کند و سعودی‌ها امید دارند تا با اتصال به این دریا، بخشی از وابستگی خود به تنگه هرمز برای صادرات نفت را از میان بردارند.