kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
روزنامه فیگارو پاسخ می‌دهد

طرح فرانسه در لبنان چگونه به بن بست خورد؟

روزنامه فرانسوی با اشاره به نشست «گروه حمایت» در پاریس، از به بن‌بست رسیدن ابتکار فرانسه در لبنان خبر داد و در‌باره چرایی آن نوشت.




لبنان از مهر سال پیش درگیر آشوب‌های داخلی است و وضع اقتصادی این کشور به گفته مسئولانش، از دوران جنگ داخلی بدتر شده و وضع سیاسی‌اش نیز پر هرج و مرج است. لبنان هم اکنون دولت مستقری ندارد. در بحبوحه این مشکلات، عصر روز ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) انبار حاوی مواد خطرناک در بندر بیروت، پایتخت لبنان، منفجر شد و نیمی از شهر را ویران کرد و حدود 200 تن را نیز به کام مرگ کشاند.
پس از این فاجعه ذکر شده، فرانسه که همواره مدعی حمایت از لبنان بود، وارد عمل شد، تا جایی که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، بعد از انفجار، به لبنان رفت و در کسوت منجیان ظاهر شد و از برنامه‎‌اش برای نجات لبنان گفت.
روزنامه فرانسوی «فیگارو» طی یادداشتی با تیتر «ابتکار فرانسه در لبنان به بن‌بست رسید»، به موضوع نشست دیروز «گروه حمایت» از لبنان پرداخت.
به گزارش فارس، ابتکار یا همان نقشه اقتصادی ماکرون برای لبنان، تاکنون به نتیجه نرسیده است و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، دلیل این امر را باید استفاده آمریکا و آل‌سعود از سیاست چماق در مقابل هویج فرانسه دانست. زیرا طرح پیشنهادی ماکرون با برنامه تحریم و مجازات شخصیت‌های لبنانی از سوی آمریکا و تروریست خوانده شدن بزرگترین حزب سیاسی لبنانی از سوی شاه سعودی و تاکیدش بر ضرورت خلع سلاح آن، همزمان شد.
به نوشته این روزنامه، اکنون آشکار شد که کمک‌های بین‌المللی، برای مقابله با فروپاشی نظام سیاسی لبنان، اثری ندارد و روشن است که نمی‌تواند اصلاحاتی ایجاد کند. این امر به منزله یک قرص تلخ برای رئیس‌جمهور فرانسه است که تاکنون دو بار به بیرون سفر کرده تا رهبران لبنان را به توافق بر سر تشکیل یک دولت مهم ترغیب کند. در این میان، خود ماکرون هم مدعی شد که لبنان وضع بدتری خواهد داشت. او همچنین تهدید کرد، تا زمانی که کابینه دولت لبنان تشکیل نشود، اجازه رسیدن حمایت‌های مالی بین‌المللی به این کشور را نمی‌دهد.
تاکنون جزئیات دقیقی از ابتکار فرانسه برای لبنان منتشر نشده است، اما بر اساس کلیات منتشر شده در رسانه‌ها، این طرح بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک‌های
بشردوستانه به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا، باز‌سازی زیرساخت‌ها به دنبال انفجار بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان، تاکید دارد.
حزب‌الله: فرقی بین بایدن و ترامپ نیست
خبر دیگر از لبنان این‌که، شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیروز گفت، موضوعاتی که می‌تواند به تشکیل دولت لبنان کمک کند، مشخص است و تکیه بر عامل زمان برای اعمال فشار و تعدیل مواضع، فایده ندارد. او افزود، میان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و غیر از وی، تفاوتی وجود ندارد، نباید روی مواضع واشنگتن برای تشکیل دولت لبنان‌،حساب باز کرد و دولت جدید باید هر چه زودتر تشکیل شود.