kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
رئیس ‌اتحادیه:

بازار در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو است

رئیس ‌اتحادیه فروشندگان خودرو با‌ اشاره به کاهش قیمت ماشین طی یک ماه اخیر گفت: با توجه به وضعیت نرخ ارز، انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو وجود دارد.




سعید موتمنی در گفت‌و گو با خبرگزاری مهر، درباره وضعیت قیمت خودرو اظهار داشت: نمایشگاه‌های خودرو از روز شنبه تعطیل شده‌اند و این تعطیلی تا ۱۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت اما آگهی‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دارد و خریدار زیادی وجود ندارد.
 باید در نظر داشت که هر چه نرخ ارز کاهش بیشتری را تجربه کند، به همان میزان قیمت خودرو هم پایین می‌آید.
رئیس ‌اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: آخرین به روزرسانی قیمت‌ها از سوی نمایشگاه‌داران خودرو مربوط به پنج‌شنبه ۲۹ آبان می‌شود که نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی، مونتاژ و خارجی نسبت به ۲۵ تا ۳۰ روز قبل، ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 موتمنی ادامه داد: بر اساس آخرین قیمت‌های بازار خودرو که مربوط به ۲۹ آبان ماه می‌شود، خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان، سمند با قیمت ۱۶۱ تا ۱۶۲ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با قیمت پایه ۱۰۰ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان و ساینا با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان معامله شده است.
وی افزود: کانال نمایشگاه‌های خودرو و شماره‌گذاری تعطیل است از این رو قیمت خودروها در حال حاضر به صورت رسمی نیست اما به طور کلی با توجه به وضعیت بازار و تولید و نرخ ارز، انتظار کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.
گفتنی است، رضا شیوا؛ مدیر شورای رقابت خبر داده که طبق مصوبه اردیبهشت ماه کمیته خودرو، خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، در سه ماهه سوم امسال نیز افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند. وزیر جدید صمت هم راه‌حل اصلی کشف قیمت خودرو را حاشیه بازار می‌داند.  وزارت صمت با ملاک قرار دادن قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، می‌خواهد قیمت خودروسازان به بازار را نزدیک کرده تا جلوی تقاضاهای کاذب را بگیرد و به بهانه همیشگی خودروسازان درباره قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت، برای همیشه پایان دهد.
البته هرگاه وضعیت بازار برای کاهشی شدن قیمت خودرو فراهم می‌شود، خودروسازان به بهانه جبران زیان گذشته، جلوی آن را می‌گیرند. تولید کم و هزینه سربار بالا، دلائل اصلی قیمت سرسام‌آور خودرو است.