kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
نقاب آزادی بیان کنار زده شد

ضرب‌الاجل ماکرون برای مسلمانان در پذیرش ارزش‌های حکومت لائیک فرانسه!

رئیس‌جمهور فرانسه در تاره‌ترین اقدام تحریک‌آمیز خود، برای رهبران جامعه مسلمان این کشور، برای پذیرش ارزش‌های حکومت لائیک فرانسه، ضرب‌الاجل تعیین کرد. وزیر کشور فرانسه نیز گفت: باید فرزندان مان را از چنگال اسلام‌گرایی در آوریم!



سرویس خارجی-

اوایل آبان ماه بود که موج گسترده اعتراضات جهانی علیه حمایت «امانوئل ماکرون» از انتشار کاریکاتورهای موهنِ یک نشریه زرد فرانسوی، راه افتاد. میلیون‌ها تن از مسلمانان کشورهای مالزی،‌‌اندونزی، موریتانی، عراق، یمن‌، مالی و بسیاری از کشورهای دیگر، به خیابان‌ها آمده و اعلام کردند پیامبر اسلام (ص) خط قرمز است و با توهین به ساحت ایشان، مدارا نخواهد شد. در ادامه این اعتراضات، وقتی که جریان تحریم کالاهای فرانسوی به راه افتاد، ماکرون به ظاهر از مواضع قبلی خود در حمایت از هتاکی‌ها عقب نشست و گفت، انتشار کاریکاتورها ربطی به دولت وی ندارد و وزیر خارجه‌اش نیز راه افتاد و با گشتن در کشورهای اسلامی، ادعا کرد: ما مشکلی با اسلام نداریم. اما همان طور که کارشناسان می‌گفتند، این عقب‌نشینی واقعی نبود و ماکرون باز بر مواضع کذشته خود تأکید می‌کند. حالا ماکرون در آخرین اقدام تحریک‌آمیزش، به رهبران جامعه مسلمان کشورش ضرب‌الاجلی داده است تا در مسیر مقابله با آن‌چه «اسلام‌گرایی افراطی» خواند، منشوری را بپذیرند، که نام «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» را بر روی آن نهاده است. او به شورای مسلمانان فرانسه ۱۵ روز فرصت داد تا منشور مورد نظر او را بپذیرند! به گزارش بی‌بی‌سی، یک منبع آگاه گفت که دو اصل به صورت خدشه‌ناپذیر و بی‌ابهام در منشور مورد بحث گنجانده خواهد شد، یکی «نفی اسلام سیاسی» و دیگری نیز نفی «هرگونه مداخله خارجی.» از طرف دیگر، وزیر کشور فرانسه به روزنامه «فیگارو» گفت: «باید فرزندان مان را از چنگال اسلام‌گرایی در آوریم.»
گفتنی است، اقدامات رئیس‌جمهور پر حاشیه فرانسه، مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه به آنها دامن می‌زند. هم مسلمانان واقعی را ناراحت می‌کند و هم جریان‌های خشن تکفیری را تحریک می‌کند. گذشته از آن، این روش کاملاً خودشکن است، چرا که از طرفی به عدم اجبار تأکید می‌کند و از طرفی مسلمانان را مجبور به پذیرش شرایط خود می‌کند. گذشته از آن، ماکرون از یک طرف، از «جدایی‌طلبی اسلامی» انتقاد می‌کند و از طرف دیگر، وزیرش از این سخن می‌گوید که باید از اسلام‌گرایی رها شویم، حرفی که در ذات خودش، مسلمانان را به جدا کردن اجتماع خود از دیگر مردم فرانسه، ترغیب می‌کند.