دبیر شورای نظارت بر صداوسیما:
تبلیغ پیامرسانهای خارجی در صداوسیما تخلف و دور از شأن رسانه ملی است
دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما گفت: تبلیغ پیامرسانهای خارجی مانند اینستاگرام در رسانه ملی خلاف است و اساسا به مصلحت و در شان رسانه ملی نیست.
محمد حسین صوفی در گفتوگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سؤال که سازمان صدا و سیما با چه توجیه و استدلال منطقی در حال تبلیغ پیام رسانهای خارجی در برنامههای تلویزیونی است و نقش شورای نظارت بر رسانه ملی چیست، اظهارداشت: همانطور که مرکز ملی فضای مجازی نیز به تازگی رسماً اعلام کرده است، از منظر ما نیز تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر پیام رسانهای غیربومی و غیر ایرانی در برنامههای رسانه ملی، مصلحت نیست و نباید انجام شود اما اینکه چرا این اقدام در رسانه ملی انجام میشود، باید از مدیران این سازمان
پرسید.
صوفی افزود: وظیفه شورای نظارت، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و ضوابط در سازمان صدا و سیما است و یکی از مواردی که ما نظارت میکنیم همین است که آیا مقررات در حوزه معرفی و تبلیغ پیام رسانها انجام میشود یا خیر.
وی ادامه داد: ضمن اینکه ما قبلاً هم توصیه کردیم که برای تقویت پیام رسانهای داخلی و برطرف کردن مجموعاشکالاتی که از معرفی پیام رسانهای خارجی وجود دارد، رسانه ملی نباید پیام رسانهای خارجی را معرفی کند و ثانیاً برای تقویت پیام رسانهای داخلی باید آنها را معرفی کند. البته در عین حال حتماً باید نهادهای مسئول نسبت به تقویت زیرساختها و برطرف کردناشکالات دسترسی آحاد مردم به پیام رسانهای داخلی اقدام کنند.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که چرا این توصیه تاکنون اجرایی نشده است؟ تاکید کرد: این را باید از مدیران صدا و سیما سؤال کنید.
صوفی در پاسخ به این سؤال که آیا مقرراتی برای نظارت بر عملکرد برنامههای رسانه ملی وجود ندارد؟ گفت: حتماً وجود دارد. برای مثال گرانفروشی و کم فروشی تخلف است و برای آن هم قانون و مقررات هم وجود دارد اما با این حال شاهد انجام تخلف از سوی برخی هستیم. سازوکار در شورای نظارت نیز وجود دارد. البته تفاوت شورای نظارت با دستگاههای دیگر این است که خیلی از اقدامات این شورا براساس دستورالعملهای داخلی رسانهای نمیشود و بیشتر در حد شورای نظارت و رسانه ملی و نهادهای بالادستی است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد این عملکرد به رسانه ملی تذکر دادهاید؟ گفت: حتماً تذکر داده شده است. البته ضرورتی به تذکر نیست. چرا که همه چیز روشن است. یعنی خود مدیران و مقامات سازمان صدا و سیما هم میدانند که تبلیغ پیام رسانهای خارجی خلاف است و اساساً به مصلحت و در شأن رسانه ملی
نیست.
دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما گفت: یکی از رسالتها و وظایف و مسئولیتهای رسانه ملی تبلیغ و معرفی پیام رسانهای داخلی و معرفی شبکه ملی اطلاعات است و مهمتر اینکه یکی از نقشها و وظایف رسانه ملی مطالبهگری از نهادهای مسئول برای تقویت پیام رسانهای داخلی و شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین زمانی که یکی از وظایف و نقش رسانه ملی، مطالبهگری است، دیگر پذیرفته نخواهد بود که خودش پیام رسانهای خارجی را تبلیغ
کند.