kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
دیپلمات آمریکایی تأکید کرد:

در تحریم ایران اختلافی بین جمهوریخواه و دموکرات نیست

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با ‌اشاره به اینکه اصلاح برجام یک خواسته فراحزبی در واشنگتن است، تاکید کرد: در صورت حضور بایدن نیز تحریم‌هایی که به بهانه‌های نقض حقوق بشر، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای علیه ایران وضع شده‌اند ادامه خواهد داشت.



الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا که در روزهای گذشته به منطقه غرب آسیا سفر کرده بود، پنجشنبه هفته گذشته گفت: در آمریکا اعضای دو حزب آمریکا برجام را بدون تغییر نخواهند پذیرفت.
آبرامز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری امارات گفت: فکر می‌کنم از جانب ایالات متحده هیچ تمایلی برای بازگشت به برجام بدون تغییر یا اصلاح آن وجود ندارد. فکر می‌کنم در این خصوص یک موضع فراحزبی در آمریکا وجود دارد.
وی اضافه کرد: حتی اگر کسی این توافق را  در سال ۲۰۱۵ دوست داشت، دیگر این مسئله در سال ۲۰۲۱ کارایی ندارد و لازم است تغییراتی [در توافق] اعمال شوند. بنابراین، فکر می‌کنم مسئله مثل روز اول نیست.
این دیپلمات آمریکایی در ادامه با بیان این ادعا که فشار حداکثری علیه ایران کارساز بوده گفت: اگر از این اهرم فشار استفاده شود می‌توان آنها را به پذیرش کارهایی مانند تغییر رفتارهایشان در منطقه، در زمینه موشکی و در زمینه برنامه هسته‌ای واداشت. اینکه بدون استفاده از این اهرم فشار آن را دور بیندازیم، غم‌انگیز خواهد بود.
به گزارش فارس، آبرامز در مصاحبه‌ای جداگانه با خبرگزاری آسوشیتدپرس هم مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری احتمالی «جو بایدن» هم ادامه خواهد داشت.
وی گفت: تحریم‌هایی که به بهانه‌های نقض حقوق بشر، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای علیه ایران وضع شده‌اند ادامه خواهد داشت.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران افزود: امیدوارم سال آینده از این اهرم فشاری که ما از طریق تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند همراه با دیگر‌اشکال فشار استفاده شود؛ به عنوان مثال، ایرانی‌ها از گسترش روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی در منطقه هراس دارند. همه این فشارها را باید به نتیجه رساند تا ایران را وادار به تغییر رفتار کنیم.
آبرامز همچنین در مصاحبه با بلومبرگ ضمن رد کردن احتمال اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران مدعی شد که راهبرد اقتصادی سیاست فشار حداکثری، «اهرم فشار عظیمی» را برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فراهم آورده است.
این مقام آمریکایی درخصوص ایجاد رابطه احتمالی با جمهوری اسلامی ایران نیز مدعی شد: «صرف‌نظر از اینکه چه کسی در سال ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور آمریکا باشد، مذاکره‌ای [با ایران] انجام خواهد گرفت».
وی تصریح کرد:پس از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ چه رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ» باشد یا «جوبایدن» منافع آمریکا با تغییر رئیس‌جمهور یا حزب حاکم در این کشور تغییر نخواهد کرد.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران افزود: واشنگتن سیاست‌ها و هم‌پیمانان خود را با تغییر رئیس‌جمهور تغییر نمی‌دهد.
وحدت استراتژیک
و اختلاف تاکتیکی
آبرامز در هفته‌های گذشته در اظهار نظری مشابه گفته بود: «تحریم‌های ایران با تغییر رئیس‌جمهور لغو نمی‌شود... عده‌ای در ایران فکر می‌کنند اگر ترامپ بازنده باشد، تحریم‌ها و فشار بر آنان پایان می‌یابد اما این طور نیست و این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. این تحریم‌ها باقی می‌ماند تا رژیم ایران رفتار خود را تغییر دهد، حالا رئیس‌جمهور آینده هرکسی باشد، فرقی ندارد».
جریان تحریف در داخل کشور به شدت تقلا می‌کند تا دوگانه دروغین «دموکرات‌های خوب- جمهوری خواهان بد» را جا بیندازد؛ این در حالی است که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با ملت ایران هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.
در حقیقت دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در مسئله ایران دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌های رسیدن به هدف با یکدیگر اختلاف دارند.
تمدید وضعیت اضطرار ملی
در قبال ایران
دولت آمریکا پنجشنبه هفته گذشته وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.
این بیانیه یادآوری کرده رئیس‌جمهور وقت آمریکا در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ با صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ در قبال ایران وضعیت اضطراری اعلام کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافقات مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با این کشور ادامه دارند. به این دلیل، وضعیت اضطرار ملی اعلام‌شده در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و تدابیر اتخاذشده در آن روز برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری باید تا  بعد از ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.»
لازم به ذکر است که در دولت باراک اوباما- که جو بایدن در آن معاون اول بود- نیز وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران تمدید شد.
روزنامه انگلیسی آی نیوز با‌ اشاره به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس درباره «جو بایدن» گفت که «بوریس جانسون» درصدد رایزنی با بایدن برای بازگرداندن واشنگتن به برجام است.
بایدن چندی پیش در مقاله‌ای نوشته بود که در صورتی به برجام بازمی گردد که محدودیت‌های هسته‌ای ایران دائمی شده و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به مفاد برجام افزوده شود.
افزایش میزان
ذخایر اورانیوم ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش فصلی که برای اعضای شورای حکام ارسال شده ادعا کرده میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است.
ذخایر اورانیوم‌ غنی‌شده ایران در گزارش فصلی قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آگوست، ۲۱۰۵.۴ کیلوگرم اعلام شده بود.
خبرگزاری رویترز با استناد به نسخه‌ای از گزارش جدید آژانس اتمی که می‌گوید به رویت این رسانه رسیده مدعی شده ایران اقدام به نصب نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز کرده است.
400 بازرسی در ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه‌بر این گزارش داده ایران کماکان به غنی‌سازی ایران در سطح 4/5 درصد ادامه می‌دهد که از سقف 3/67% تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در مهرماه سال جاری گفت که نهاد تحت امر او در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران انجام داده است.
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام خبر انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش در کنار تایید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف‌ اشاره و همچنین اظهار می‌دارد آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.
غریب آبادی همچنین درخصوص ‌اشاره گزارش به نتایج بازدید آژانس از یکی از مکان‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز گفت که برغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه بین دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.
گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، با واکنش «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مواجه شد.
اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «گزارش جدید آژانس اتمی درباره ایران [می‌گوید] تهران همکاری خوبی انجام می‌دهد. اما آژانس از اطلاعات ارائه‌شده توسط ایران درباره یکی از مسائل مربوط به گذشته، راضی نیست.» وی سپس با بیان اینکه نیازی به جار و جنجال راه انداختن توسط آژانس یا دیگر کشورها نیست، تصریح کرد: «هیچ نگرانی [از بابت]‌ اشاعه وجود ندارد و نیازی به وارد عمل شدن شورای حکام نیست. این موضوع باید از طریق روش‌های استاندارد حل شود.»