اندر احوالات آموزش مجازی دانشگاه پیام نور
شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال 98 سبب شد تا در نخستین قدم، مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاهها در نحوه آموزشها تغییراتی را اعمال کنند. به همین منظور شیوه آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت. مدارس به سمت استفاده از «شاد» رفتند و دانشگاه ها هم سامانههایی را برای ارائه آموزشها در نظر گرفتند.
در این میان دانشگاه پیام نور به نسبت سایر مراکز آموزش عالی از وضعیت مناسبتری در زیر ساختها و سامانههای آموزش آنلاین برخوردار است. دانشگاهی که توانست برای برگزاری امتحانهای آنلاین سایر مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه تهران خدماتی را ارائه کند. اما از آنجایی که شیوه آموزش پیام نور به صورت غیرحضوری و غیر اجباری است در ترم گذشته (نیم سال دوم 99-98) آنطور که باید مشکلات سامانه «ال.ام.اس» (LMS) دیده نشد. با این حال با آغاز سال تحصیلی جدید و جدی گرفتن آموزشهای مجازی از سوی دانشجویان، سامانه «ال.ام.اس» هنوز نتوانسته به عنوان یک سامانه کامل، پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشد.
آنطور که شنیدهها و مشاهدات نشان میدهد، اساتید استفاده از شبکههای اجتماعی به خصوص واتس آپ و تلگرام را به عنوان پل ارتباطی مطمئنتر با دانشجویان به استفاده از سامانه «ال.ام.اس» ترجیح میدهند، اقدامی که اتفاقا مورد اقبال دانشجویان نیز واقع شده است. استفاده از شبکههای اجتماعی در شرایطی است که به نظر میرسد مدیریت دانشگاه پیام نور اساتید و دانشجویان را ملزم به استفاده از سامانه آموزش آنلاین کرده و تدریس در شبکههای اجتماعی را مجاز نمیداند. با این حال سرعت بالا و سهولت دسترسی به شبکههای اجتماعی باعث شده تا اساتید و دانشجویان استفاده از شبکههای اجتماعی را در دستور کار قرار دهند.
به گفته برخی از دانشجویان، سنگین بودن سامانه «ال.ام.اس» در بارگذاری، قطعیهای مقطعی سامانه، برخی از باگها مانند برعکس نوشتن گفتوگوها به زبان فارسی، کیفیت پایین صدا و تصویر دریافتی و ... مواردی است که سبب شده تا آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید نیز با مشکلاتی مواجه باشد. این مسائل در حالی است که شهریه سال تحصیلی جدید بدون توجه به این موارد دریافت میشود و در مقابل دانشجو از کیفیت مطلوب آموزش بیبهره است.
با توجه به این مسائل به نظر میرسد در شرایطی که اساتید و دانشجویان استفاده از شبکههای اجتماعی را به سامانه آموزش آنلاین ترجیح میدهند، دانشگاه پیام نور باید برای نیم سال دوم تحصیلی پیشرو فکری اساسی کند تا هم مشکلات مذکور برطرف شود و هم دانشجویان و اساتید برای ارتباط با یکدیگر از یک پل ارتباطی استفاده کنند. اقدامی که آموزش و پرورش به سمت آن حرکت کرده و از سردرگمی دانشآموزان نیز جلوگیری شده است. اگرچه سامانه شاد با مشکلاتی مواجه است اما روند تکامل و پیشرفت این شبکه اجتماعی نویدبخش روزهای خوبی برای آموزش مجازی مدارس است.