kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ویژه بیماران کرونایی

مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در دانشکده طب سنتی دانشگاه با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، شامل اتاق ویزیت حضوری و مشاوره تلفنی راه‌اندازی شد. این مرکز با بهره‌گیری از به روزترین سامانه‌های مربوطه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا به کمک تمام ظرفیت‌های موجود در زمینه طب رایج و طب ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم کشور است.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم، گفت: طب سنتی ایرانی به عنوان یک میراث غیرقابل ملموس ارزنده باید مورد حمایت قرار گیرد.
علیرضا زالی، راه‌اندازی این مرکز را تحولی نوین در نظام سلامت دانست و بر لزوم پاسخگویی به نیازهای مردم از طریق سیستم علمی، متقن و مبتنی بر شواهد تاکید کرد.
زالی ادامه داد: در مهم‌ترین سند بالادستی نظام سلامت کشور، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، به دو نکته بسیار مهم به صراحت و ابرام فنی‌اشاره شده است. یکی از این موارد، خودمراقبتی است و مورد دوم که سرفصلی جداگانه در سند دارد، بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است. وی، راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را اقدامی در راستای تحقق این بند از سیاست‌های کلی سلامت اعلام کرد و افزود: باید به الگوهای موجود در طب ایرانی توجه کافی شود. در کمتر کشوری مشاهده می‌شود، چه در طب رایج و چه در طب سنتی آن کشور، نگاهی جامع نگر بن مایه اصلی طب باشد.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: پدیده قطعه قطعه شدن در طب نوین آفتی محسوب می‌شود که طب سنتی ایرانی گرفتار آن نیست. در طب سنتی ایران به بیمار به عنوان موجودی با کرامت و صاحب‌اشرافیت دردمند می‌نگرند که نگاهی کلی است.
40 درصد مخاطبان سامانه 4030 درباره طب سنتی سؤال می‌کنند
زالی، تشکیل تیم فعال علمی با پشتوانه آکادمیک به عنوان منبعی با اصالت را گامی هوشمندانه خواند و گفت: کارشناسانی که در این مرکز شروع به فعالیت می‌کنند، پیش از این در سامانه ۴۰۳۰ خدمت ارائه‌داده‌اند، بنابراین از دانش اجتماعی خوبی برخوردارند. طبق گزارشات، بالغ‌بر۴۰درصد تماس گیرندگان سامانه ۴۰۳۰ درخصوص داروهای طب سنتی سؤال می‌کنند، این مرکز پاسخ به همین خواسته‌هاست.
وی ادامه داد: اگر کسی در حوزه طب سنتی برای مقابله با کرونا ادعایی دارد، به گفته رهبر معظم انقلاب نباید به سخره گرفته شود، باید آنها را به طرح موضوع دعوت کنیم و ادعای آنها را ارزیابی و پاسخ دهیم.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران همچنین از انجام تحقیقات روی دارویی برای درمان کرونا در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و افزود: با وسواس و تعصب علمی با آگاهی وزارت بهداشت در حال مطالعه و پیشبرد مراحل تولید آن هستیم. این دارو در سه فاز متوالی نسخه برداری، اتصال به پروتئین و افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است. همچنین نسبت به داروهای مشابه در دنیا، یک ویژگی ممتاز دارد؛ اتصال دارو به گونه‌ای صورت می‌گیرد که به هیچ طریقی تضعیف نمی‌شود. از طرفی عصاره مورد نیاز برای تولید این دارو فقط در ایران یافت می‌شود. به علت اخلاق پژوهشی جزئیات این دارو اعلام نمی‌شود تا مطالعات بیشتری صورت گیرد.
آغاز فعالیت مرکز طب سنتی ایرانی
ویژه بیماران کرونایی
همچنین رئیس‌دانشکده طب سنتی دانشگاه، ضمن اعلام آمادگی ۲۵ کارشناس برای ارائه خدمات مشاوره‌ای تلفنی و ۲۵ پزشک فعال در پنج اتاق ویزیت حضوری، گفت: تمامی خدمات این مرکز هیچ تداخلی با طب رایج ندارد و تابع قوانین وزارت بهداشت و پروتکل‌های ابلاغی است.
رسول چوپانی، هدف از راه‌اندازی این مرکز را افزایش کیفیت زندگی، کاهش شدت بیماری و کاهش طول بیماری اعلام کرد و افزود: زمان فعالیت این مجموعه ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در روزهای شنبه تا جمعه خواهد بود.
وی عنوان کرد: اطلاعات تمامی بیمارانی که با مرکز ارتباط برقرار می‌کند، ثبت و در صورت نیاز وضعیتشان پیگیری می‌شود.