kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
وزیر بهداشت:

فشار خون بیشتر از کرونا قربانی می‌گیرد

وزیر بهداشت گفت: هر سه دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا می‌میرد اما هر دو دقیقه یک نفر به دلیل پرفشاری خون جان خود را از دست می‌دهد.


به گزارش وبدا، سعید نمکی روز گذشته در دیدار با محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز فشارخون بالا، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها عامل مرگ و میر هستند که وزارت بهداشت در کنترل آنها نقش عمده را ندارد و به شیوه زندگی مردم مربوط می‌شود. در سال‌های گذشته حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور داشته ایم که ۳۱۳ هزار مورد از آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده است. امروز وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر، کمترین نقش را دارد.
نمکی تاکید کرد: اصلاح شیوه زندگی مردم در مدرسه شکل می‌گیرد. در مدرسه دانش‌آموز می‌آموزد که تغذیه سالم چیست و چاقی و اضافه وزن می‌تواند عامل دیابت و پرفشاری خون زودرس باشد. از ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر سالانه در سال‌های اخیر، ۹۷ هزار مورد مربوط به فشارخون بالا بوده است. الان این همه برای کرونا و مرگ و میر بالای کرونا غصه می‌خوریم متوجه نیستیم که سالانه ۱۰۰ هزار نفر به وسیله قاتل خاموشی به نام پرفشاری خون، جان خود را از دست می‌دهند. می‌گوییم هر سه دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا می‌میرد اما هر دو دقیقه یک نفر به دلیل پرفشاری خون، می‌میرد که هیچ وقت هیچ کدام از ما به آن فکر نکرده‌ایم.
وی یادآور شد: در مدرسه می‌توان اصلاح شیوه زندگی را نهادینه کرد. همان گونه که رفتار اجتماعی و احترام به حقوق شهروندی و خیلی از مسائل را در مدرسه می‌توان به دانش‌آموزان آموخت، شیوه زیست مناسب را نیز می‌توان در مدرسه به دانش‌آموز آموخت. امروز به جای اینکه بنده پزشک به درمانگاه فرهنگیان بفرستم باید بخش فرهنگی به ما کمک کند که نیازی به تربیت پزشک بیشتر و توسعه بخش درمانی نداشته باشیم. در سازمان برنامه و بودجه این بحث را دنبال می‌کردم که بودجه‌های نظام سلامت باید برای تغییر شیوه زندگی در بخش‌هایی مانند آموزش و پرورش، ورزش منظم، آموزش همگانی و مدرسه هزینه
شود.