kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
پایگاه خبری- تحلیلی روس:

ایستادگی محکم ایران چماق تحریم‌ها را پوسیده کرده است

یک پایگاه خبری تحلیلی روس در گزارشی با اذعان به این که ایستادگی قاطع ایران مقابل تحریم‌ها آن را بی‌اثر کرده است از دولتمردان این کشور خواست مانند ایران در مقابل چماق تحریم‌های غرب مقاومت کنند.


پایگاه خبری- تحلیلی روس «ایران رو»   در گزارشی درباره تحریم‌های غرب علیه ایران نوشت: در رسانه‌های گروهی و افکار عمومی این برداشت ایجاد شده است که تحریم‌ها علیه ایران فقط بعد از سال 2005 اعمال شده و فقط با برنامه هسته‌ای ارتباط داشت. ولی واقعیت این است که امسال 35 سال از زمان اعمال تحریم‌های ضد ایرانی می‌گذرد که کاخ سفید در سال 1979 بلافاصله بعد از وقوع انقلاب اسلامی و سقوط رژیم شاه به اعمال آن پرداخت.
 به گزارش تسنیم، این گزارش می‌افزاید‌: همه رؤسای جمهوری ایالات متحده اعم از کارتر تا کلینتون و از پدر و پسر بوش تا اوباما، در زمینه گسترش تحریم‌های ضد ایرانی پیگیری شگفت‌انگیزی از خود نشان دادند. گاهی کار به جنون محض می‌کشید. درماه فوریه سال 2004 وزارت دارایی ایالات متحده منع ویراستاری و انتشار مطالب علمی دریافت شده از ایران را اعلام کرد (که این بهترین نمونه آزادی بیان و آزادی تبادلات علمی است) و دانشمندان آمریکایی را که از این ممنوعیت تخلف کنند، با تعقیب کیفری تهدید کرد.
در ادامه این گزارش آمده است:  تاریخچه تحریم‌ها علیه تهران و دسیسه‌های دیپلماتیک همراه آن، موضوع یک رمان جذاب پر فروش می‌شود. ولی در سال‌های 2008- 2007  تحلیلگران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که سیاست معقولانه اقتصادی مقابله با تحریم‌های خارجی موجب توسعه تولید در داخل جمهوری اسلامی (تحریم‌ها به انگیزه‌ای برای توسعه شاخه‌های اقتصاد داخلی تبدیل شد) شده و در بعضی موارد تحریم‌ها را به امکانات جدید تبدیل نموده است. تحریم‌ها در ایجاد مصونیت اقتصاد ایرانی در برابر رکود اقتصاد جهانی که در آن زمان شروع می‌شد، نقش بسزایی ایفا کرد.
این گزارش می‌افزاید: اتحادیه اروپا هم به رژیم تحریم‌های ضد ایرانی ملحق شد که از سال 2007 بیست بسته تحریم‌های ضد ایرانی را اعمال کرد. سرمایه‌گذاری‌های اروپایی در همه بخش‌های اقتصاد ایران، خرید اوراق بهادار ایرانی و اجرای قراردادهای منعقد شده ممنوع شد. لیست سیاه اتحادیه اروپا شامل 87 نفر و بیش از 150 سازمان و شرکت شد. همزمان واشنگتن و بروکسل نهایت تلاش‌های خود را به عمل آوردند تا ایران را از نظام بانکی بین‌المللی منزوی کرده و پرداخت صادرات نفت ایران به دلار و خرید کالاهای وارداتی ایران به دلار را غیرممکن سازند. مگر این فشار بی‌سابقه ایرانیان را به کمر خم کردن در برابر غرب وادار کرد؟ مگر آنها در مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای حاضر شدند هر گذشتی بکنند؟
 در پایان این گزارش آمده است: مسکو نباید در برابر غرب که چماق تحریم‌های خود را به رخ آن می‌کشد، عقب‌نشینی کرده شرایط انسان‌های اولیه واشنگتن و بروکسل را قبول کند زیرا مابقی جهان به ما می‌نگرد. بدون اغراق می‌توان گفت که امروز آینده جهان چند قطبی و اعتبار ما در صحنه بین‌المللی به متانت و قاطعیت روسیه در برابر اوباش‌های سیاسی بستگی دارد. تاریخچه به کارگیری چماق تحریم‌ها یک واقعیت ساده را به اثبات رسانده است و آن این است که وقتی چماق انسان‌های اولیه غربی در صحنه ژئوپلتیک با موضع‌گیری محکم کشوری که از منافع خود دفاع می‌کند، برخورد می‌کند، به چوب پوسیده عادی تبدیل می‌گردد، ظاهرش ترسناک است ولی داخل آن را کرم خورده است. در مورد کوبا، سوریه و ایران همینطور شده بود. امیدواریم که مسکو هم به نمونه جدید عدم کارایی تحریم‌ها مبدل شود.