ورود قرارگاه خاتمالانبیا در اتمام راهآهن چابهار- زاهدان
ریلگذاری راهآهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیای سپاه پاسداران، استاندار سیستان وبلوچستان و جمعی از مسئولان آغاز شد.
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راهآهن چابهار- زاهدان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شده که این خط در آیندهای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد.
احمد نوذری، بیان کرد: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه دو هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.
وی افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیر بخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: دو هزار و ۵۳۰ نیروی انسانی و ۸۹۲ ماشینآلات راهسازی در این پروژه مشغول به کار هستند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل برای رونق اقتصادی این استان از اولویتهای دولت است.
رحمدل بامری افزود: تکمیل طرحهای توسعهای نظیر راهآهن به توسعه حمل و نقل سیستان و بلوچستان و کشور کمک شایانی میکند و جایگاه بندر شهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا میدهد.
وی با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بینالمللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آبهای آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم میکند، خاطرنشان کرد: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساختهای آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.
فرماندار چابهار ادامه داد: پروژه راهآهن چابهار - سرخس از طرحهای ملی در حال اجراست که میتواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بهویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.