kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
در اقدامی مسبوق به سابقه انجام شد

ادعاهای مداخله‌جویانه وزیر خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری

وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه می‌گوید که در صورت بازگردانده شدن نازنین زاغری، زندانی امنیتی به زندان، لندن در روابط خود با تهران تجدیدنظر می‌کند.





دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس، در اظهاراتی مدعی شده که لندن در صورت بازگردانده شدن نازنین زاغری، زندانی امنیتی، به زندان، در روابط خود با تهران، تجدیدنظر می‌کند.
به گزارش پایگاه «ایندیپندنت»، «راب»، در مصاحبه‌ای ادعا کرده که اگر «زاغری» پس از جلسه دادگاه در روز دوشنبه، به زندان برگردانده شود، روابط انگلیس و ایران به دلیل- به گفته وی- عملکرد تهران، شاهد تغییرات اساسی خواهد شد.
به ادعای وزیر خارجه انگلیس، «ما کاملا واضح گفتیم که می‌خواهیم روابط انگلیس و ایران را در بستری بهتر قرار دهیم؛ اگر نازنین زاغری به زندان بازگردد، مسلما گفت‌و‌گوهای ما و اساس مذاکرات دچار تغییرات مهمی می‌شود؛ این کاملا غیرقابل قبول، بی‌دلیل و توجیه‌ناپذیر است.»
وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد «بازداشت نازنین زاغری و سایر شهروندان دارای تابعیت دوگانه در ایران کاملا بی‌دلیل است.»
«راب» همچنین گفت «هر اقدامی برای رسیدگی مجدد به پرونده نازنین زاغری نباید اتفاق بیفتد.»
وزارت خارجه انگلیس، روز پنجشنبه گذشته نیز «حمید بعیدی نژاد»، سفیر ایران در لندن را درخصوص این موضوع احضار کرده بود.
تکاپوی انگلیس
برای آزادی یک جاسوس
گفتنی است وقتی نازنین زاغری- جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی‌ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسوا شدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می‌کرد.
در کنار حمایت مقامات ارشد دولت انگلیس از زاغری، رسانه‌های انگلیسی نیز با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری صرفا یک «شهروند ساده» و «مادری بی‌گناه» است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد.
این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده
است.
در هفته‌های گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد. پیش از این مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر داده بودند.