kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

کوتاه از ایران


رحلت آیت‌الله جزایری
اصفهان - واحد مرکزی خبر: آیت‌الله سیدابوالفضل جزایری استاد حوزه و فعال دوران دفاع مقدس دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله سیدابوالفضل جزایری به دلیل کهولت سن دوشنبه شب در 90 سالگی در اصفهان درگذشت. مرحوم آیت‌الله سیدابوالفضل جزایری از نوادگان محدث بزرگ شیعی آیت‌الله سید نعمت‌الله جزایری در سال 1303 در دهق نجف‌آباد دیده به جهان گشود و بیش از 60 سال بدون وقفه امام جماعت مسجد پا گل دسته بود.
پیکر این عالم ربانی عصر دیروز پس از تشییع در اصفهان در آستانه امامزاده ابوالعباس به خاک سپرده شد.

حفر 400 حلقه چاه
عسلویه - تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: 121 حلقه چاه گاز در پارس جنوبی حفاری و به طور  کامل به بهره‌برداری رسیده و این در حالی است که تعداد چاه‌های این میدان گازی به 400 حلقه می‌رسد.
رکن‌الدین جوادی با اشاره به اینکه روزانه 324 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شود، گفت: تلاش برای تکمیل فازهای در دست اجرای منطقه ویژه پارس جنوبی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نفت است که با بهره‌برداری از آنها تولید گاز به بیش از 820 میلیون مترمکعب می‌رسد.

رونمایی از خط تولید تخم‌مرغ
کرج - فارس: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی یکی از مهمترین برنامه‌های این موسسه را رونمایی از خط تولید تخم مرغ spf عنوان کرد و گفت: دستیابی به این مهم پایه تولید واکسن‌های طیور است که پیش از این از خارج از کشور تهیه می‌شد و قرار است در هفته دولت رونمایی شود. حمید کهرام با اشاره به این که موسسه رازی هم‌اکنون 9 واکسن استراتژیک را تولید می‌کند گفت: در این راستا 7 واکسن در این موسسه و دو واکسن در انستیتو پاستور تولید می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا همچنین موسسه سرم‌سازی رازی 90 درصد واکسن‌های دامی، بیش از 50 درصد واکسن‌های طیور و 100 درصد واکسن‌های عقرب و مارزدگی را تولید می‌کند. با این میزان تولیدات واکسن سالانه از خروج 600 میلیون دلار و ارز از کشور جلوگیری می‌شود.
وی در بخشی از سخنان خود یکی از برنامه‌های آتی موسسه رازی را رونمایی از کیتی عنوان کرد که می‌تواند دو بیماری را در گاو و گوسفند شناسایی کند.

اختصاص اعتبار خشکسالی به عشایر
سمنان - واحد مرکزی خبر: دولت برای جبران آثار خشکسالی در بخش عشایری کشور، 238 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
رئیس سازمان امور عشایری کشور با اعلام این خبر گفت: از این اعتبار 11 میلیارد و 900 میلیون ریال برای تامین علوفه و 11 میلیارد و 900 میلیون ریال برای تامین آب عشایر کشور هزینه می‌شود.
قندالی افزود: با حمایت بخش پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، علوفه مورد نیاز عشایر کشور تامین می‌شود.
وی همچنین از تدوین آئین‌نامه خرید دام از عشایر کشور خبر داد و گفت: پیش‌نویس طرح تایید شده است و بزودی این طرح در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شود.

شیب تند سالمندی در کشور
اصفهان - ایرنا: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: اختلاف میان میزان ولادت و وفات از سال 1290 تا 1390 افزایش یافته و شیب سالمندی در ایران بسیار تندتر از شیب سالمندی در جهان است.
علی‌اکبر محزون افزود: میانگین سنی جمعیت از 22/4 سال در سال 55 به 29/85 سال در سال 90 افزایش یافت.
وی همچنین درباره ازدواج و طلاق گفت: میانگین سنی ازدواج در کشور روبه‌رشد است و سال گذشته 155 هزار واقعه طلاق در کشور ثبت شد.
محزون گفت: بر اساس بررسی‌ها، 14 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج و 50 درصد نیز در پنج سال نخست زندگی مشترک روی می‌دهد.